១- ប្រភពព្រហ្មញ្ញសាសនា
សាសនាព្រាហ្មណ៍ ជាសាសនាប្រភពដើមរបស់ជនកុលសម្ព័ន្ធអារ្យ័ន (Aryan) ឬ ហៅម្យ៉ាងទៀតថា ពួកជនអរិយកៈ ដែលជាពួកជនមានលំនៅដ្ឋាននៅភូមិភាគអាស៊ីកណ្តាល។ ក្រោយមកជនជាតិអារ្យ័នមួយក្រុមទៀតបានភៀសខ្លួនទៅកាន់ទ្វីបអឺរ៉ុប ហើយក៏ក្លាយទៅជាជនជាតិអឺរ៉ុបរហូតដល់បច្ចុប្បន្ននេះទៅ។ ឯមួយក្រុមទៀត បានភៀសខ្លួនចូលទៅរស់នៅប្រទេសអ៊ីរ៉ង ហើយមួយពួកទៀតចូលទៅនៅក្នុងប្រទេសឥណ្ឌា បានធ្វើសង្រ្គាមឈ្នះពួកម្ចាស់ស្រុក គឺពួកមិល័ក្ខ ហើយក៏បានគ្រប់គ្រងឥណ្ឌា។ ពួកជនជាតិអារ្យ័នដែលបានចូលមកគ្រប់គ្រងឥណ្ឌា ជាពួកជនជាតិដែលមានចំណេះដឹងឆ្លាតវាងវៃ ទាំងពួកអារ្យ័ន ទាំងពួកមិល័ក្ខ សុទ្ធតែមានទំនៀមទម្លាប់ ប្រពៃណី វប្បធម៌ សាសនារបស់ខ្លួនរៀងៗខ្លួនមកជាយូរណាស់មកហើយ ពោលគឺ ពួកមិល័ក្ខគោរពបូជាធម្មជាតិ គឺ៖ ដី ទឹក ភ្លើង ខ្យល់ ដោយមានជំនឿថា មានទេព្តាស្ថិតនៅក្នុងធម្មជាតិ ឯពួកអរិយកៈ ក៏គោរពបូជាធម្មជាតិ និង វិញ្ញាណអរិយកៈគោរពបូជាមានទេព្ត ៤ អង្គគឺ៖ បុព្វបុរស។ ធម្មជាតិដែលពួ ក
១.ព្រះឥន្រ្ទ ជាទេវតាអ្នកបណ្តាលឱ្យកើតវត្ថុគ្រប់យ៉ាងនៅលើភិភពផែនដីនេះ។
២.ព្រះសាវិត្រី (សុរិយា) ជាទេវតាទ្រង់ផ្តល់នូវកំដៅ និង ពន្លឺដល់សត្វលោក។
៣.ព្រះវរុណ ជាទេវតាទ្រង់ប្រទានភាពត្រជាក់ និង ភាពសុខដុមរមនា។
៤.ព្រះយម (យមរាជ) ជាទេវតាទ្រង់បំផ្លាញ់ជីវិតមនុស្ស និង សត្វ។
ពេលពួកអរិយកៈ និង ពួកមិល័ក្ខ រស់នៅជាមួយគ្នាប្រកបដោយសុខសន្តិភាព ដោយសារពួកអរិយកៈដឹកនាំ ទើបផ្លាស់ប្តូរទេពរបស់ខ្លួនឱ្យចូលចុះជាមួយនឹងទេពរបស់ម្ចាស់ស្រុក។ ប៉ុន្តែយល់ថា ម្ចាស់ទឹកដីនិយមការបូជាភ្លើង ទើបពួកអរិយកៈសាងទេពមួយអង្គថ្មីឱ្យម្ចាស់ស្រុកគោរពបូជា ឈ្មោះថាព្រះទេពអគ្គី តែទេពនេះឱ្យនៅក្នុងតំណែង ជាទេពបរិវារនៃទេពទាំង៤របស់ខ្លួន ពួកមិល័ក្ខក៏សុខចិត្តទទួលយកដោយមិនប្រកែក។ ប្រភព ដើមរបស់សាសនាព្រាហ្មណ៍ ជាសាសនាគោរពបូជាព្រះតែមួយអង្គ (ឯកទេវនិយម) គឺព្រះព្រហ្ម ដោយបានចារឹកជាគោលការណ៍ភាសាសំស្រ្កឹតថា (ឯកមេវអទ្វីតិយម) ប្រែថា «មួយប៉ុណ្ណោះ មិនមានពីរ» គឺមិនមានអ្វីមានរស់នៅក្រៅពីព្រះព្រហ្ម នោះគឺជាមាយារបស់បំភាន់ភ្នែកជារបស់ក្លែងក្លាយទាំងអស់។ ចំណុចសម្គាល់ដែលតែងតែជឿថា នេះជារឿងរបស់សាសនាព្រាហ្មណ៍ និងជាបទបញ្ញតិដ៏ពិតប្រាកដរបស់ព្រះវេទតែប៉ុណ្ណោះ។ ក្រោយសម័យពុទ្ធកាល ប្រមាណ៥០០ឆ្នាំ ព្រះពុទ្ធសាសនាមានភាពរុងរឿងខ្លាំង ធ្វើឱ្យប្រជាជនក្នុងសម័យនោះ បែរមកមានសទ្ធាជ្រះថ្លាក្នុងពាក្យប្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះពុទ្ធអង្គ កើនឡើងជាលំដាប់។ ការរីកចម្រើនរបស់សាសនាព្រះពុទ្ធក៏មានន័យថា សាសនាព្រាហ្មណ៍ក៏ចាប់ផ្តើមមានការធ្លាក់ចុះ ព្រោះពួកក្រុមមនុស្សអ្នកកាន់សាសនានោះ ជាក្រុមមនុស្សតែមួយដូចគ្នា។
២- ទ្រឹស្តីសំខាន់ៗនៃព្រហ្មញ្ញសាសនា
ព្រហ្មញ្ញសាសនា៖ លើកយកអាទិទេព ៣អង្គគឺ ព្រះព្រហ្ម ព្រះនរាយណ៍ (ព្រះវិស្ណុ) និង ព្រះសិវៈ (ឥសូរ)។ ទេវៈទាំងបីអង្គនេះ គង់នៅឋានសួគ៌ជានិច្ច ពុំចេះច្យុតប្រែប្រួល ឬ ទៅនិព្វានទេ។ សាសនានេះនិយាយពីនរក សួគ៌ ព្រហ្មលោក តែមិននិយាយពីនិព្វានទេ។ មានគម្ពីរត្រៃវេទជាគោលគឺ៖
-សាមវេទ៖ សម្តែងពីពលិកម្ម ការបួងសួងសូមឱ្យព្រះអភិបាលរក្សាមនុស្សលោក។
-ឫកវេទ ឬ ឥរុវេទៈ សូមឱ្យព្រះប្រទានពរឱ្យបានសម្រេចខាងហត្ថកម្ម។
-យជុវេទ៖ សម្តែងពីយុទ្ធសង្គ្រាមឱ្យមានជ័យជោគឈ្នះលើមាសត្រូវ។
ត្រៃសរណៈតាមព្រហ្មញ្ញសាសនា៖
-ព្រះព្រហ្ម ឬ បុរុសៈ ឬ បជាបតិ អ្នកបង្កើតលោក
-ព្រះវិស្ណុ ឬ ព្រះនារាយណ៍ ឬ ហរិ អ្នកទ្រទ្រង់រក្សាលោក
-ព្រះសិវៈ ឬ ឥសូរ ឬ ហរៈ អ្នកបង្កើតលោកផង បំផ្លាញលោកផង
ពិធីបូជាព្រះភ្លើងរបស់ព្រហ្មញ្ញសាសនានៅតាមជញ្ជាំងប្រាសាទបាយ័នគេឃើញមានចម្លាក់ជាច្រើន ទាក់ទិនទៅនឹងលទ្ធិសាសនាព្រាហ្មណ៍ ឬ ព្រហ្មញ្ញសាសនា ជាសាសនារបស់ពួកព្រាហ្មណ៍ដែលមាន គមី្ពរវេទជាមូលដ្ឋាន។
ក្នុងចំណោមចម្លាក់បុរាណជាច្រើន គេឃើញមានចម្លាក់តំណាងពួកព្រាហ្មណ៍ដែលស្ថិតក្នុងឥរិយាបទខុសៗគ្នា ដូចជា ខ្លះអង្គុយអានគម្ពីរវេទ ខ្លះកំពុងប្រៀនប្រដៅ និង ខ្លះទៀតកំពុងភាវនាធម៌ជាដើម។ ប៉ុន្តែតាមរយៈរូបចម្លាក់ទាំងនេះ យើងមានអារម្មណ៍ផ្ដោតទៅលើចម្លាក់ពួកព្រាហ្ម ដែលគេហៅថាតាបស ឥសីអង្គុយក្បែរភ្លើង ដោយដៃរបស់គេមានសកម្មភាពហាក់បីដូចជាកំពុងដុតអ្វីមួយ ជារូបភាពភ្លើងឆាបឆេះ។
ការស្វែងយល់អត្ថន័យស៊ីជម្រៅនៃចម្លាក់បុរាណខាងលើនេះ គប្បីយើងត្រូវដឹងថា អ្វីជាកិច្ចបដិបក្ខក្នុងគម្ពីរវេទ និង សារៈសំខាន់របស់លទ្ធិព្រហ្មញ្ញសាសនាក្នុងសង្គមខ្មែរបុរាណជាមុនសិន។ ក្នុងលទ្ធិព្រហ្មសាសនាគេជឿថា លោកធាតុ និង វត្ថុទាំងពួង ដែលមាននៅក្នុងលោកធាតុយើងនេះ ដូចជា ទឹក ដី ភ្លើង ខ្យល់ សុទ្ធសឹងតែមានទេវតានៅប្រចាំទាំងអស់។ ហេតុដូចនេះហើយ បើគេត្រូវការធើ្វអ្វីមួយ មនុស្សលោកត្រូវតែបួងសួងបន់ស្រន់ដល់ទេវតាទាំងអស់នោះ។ ការបួងសួងសូមប្រសិទ្ធពរជ័យឱ្យបានសមេ្រចដូចសេក្ដីប៉ងប្រាថ្នា ក៏តម្រូវឱ្យមានការបូជាយេជ្ញ។
តាមរយៈទ្រឹស្ដីនេះយើងដឹងថា អ្វីៗទាំងអស់គឺព្រះជាម្ចាស់ ឬ ព្រះអាទិទេព ដូចជា ព្រះព្រហ្ម ព្រះឥសូរ ព្រះនារាយណ៍ និង ព្រះឥន្ទ្រជាដើម គឺជាអ្នកទទួលខុសត្រូវលើពេ្រងវាសនារបស់មនុស្សលោក។ ព្រោះទេវតាទាំងនោះ គឺជាអ្នកកំណត់សកម្មភាព និង កិច្ចការរបស់មនុស្សលោកទាំងអស់។ គេអាចនិយាយម្យ៉ាងទៀតថា សុភមង្គល ឬ សេចក្ដីសុខសប្បាយ គឺទេវតាជាអ្នកផ្ដល់ឱ្យ។
ដើម្បីសមេ្រចនូវវត្ថុបំណងនេះ គេត្រូវបំពេញកិច្ចក្នុងព្រហ្មញ្ញសាសនា ដែលមានបីចំណុចក្នុងពិធីបួងសួង និង បូជាព្រះអាទិទេព។ គឺទី១ ការបូជាយញ្ញដោយភ្លើង, ទី២ ការបំពេញតបៈតាមរាងកាយ ដោយមានឥរិយាបទលំបាកជាទីបំផុត (យោគី), និងទី ៣ គឺពិធីជម្រះបាបកម្មក្នុងគង្គា។ តាមការសិក្សាប្រៀបធៀប គឺរូបចម្លាក់បុរាណ និង លទ្ធិព្រហ្មញ្ញ អាចបង្ហាញឱ្យដឹងថា ចម្លាក់នៅលើប្រាសាទបាយ័ន ពិតជាតំណាងពិធីបូជាព្រះភ្លើងយ៉ាងប្រាកដ។ ចំពោះរូបចម្លាក់ភ្ជាប់ជាមួយនេះ ពិតជាបង្ហាញថាពួកព្រាហ្មណ៍កំពុងដុតភ្លើងនូវវត្ថុអ្វីមួយ ដូចជា ត្រី សាច់ ខ្លាញ់ ស្រា ឬ ធញ្ញជាតិ។ល។ ដើម្បីថ្វាយទេវតារបស់ខ្លួន។
៣- លក្ខណៈពិសេសនៃអក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយម
អក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយម ជាស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ដែលកើតឡើងពីសំណាក់ព្រាហ្មណ៍សាសនា។ គឺរាល់បណ្តាអ្នកប្រាជ្ញបណ្ឌិត អ្នកចេះដឹងទាំងឡាយនៅក្នុងសាសនាព្រាហ្មណ៍បានតាក់តែងឡើង ដើម្បីទាក់ទាញសាសនិកឱ្យមានជំនឿ ជឿជាក់លើអាទិទេព លើទេវៈនានា ដែលគេបានបង្កើតឡើងទៅតាមដំណាក់កាលនីមួយៗនៃការវិវឌ្ឍសាសនា។ ភាគច្រើននៃរឿងរ៉ាវទាំងនោះ ស្ថិតនៅក្នុងគម្ពីរស្ម្រឹតិ (Smriti (សំស្ក្រឹត: स्मृति, IAST: Smṛti) មានន័យថា «ដែលត្រូវចងចាំ» សំដៅដល់រាងកាយជាក់លាក់មួយនៃបទគម្ពីរសាសនាហិណ្ឌូ បានសន្មតថា ការនិពន្ធផ្ទុយពីស្រុតិ Śrutis (អក្សរសិល្ប៍ Vedic) បានចាត់ទុកថាគ្មានអ្នកនិពន្ធជាទេវភាពនៅក្នុងប្រពៃណីរបស់ខ្លួន។ ស្ម្រឹតិ Smriti គឺជាការងារតែងនិពន្ធបន្ត ហើយត្រូវបានចាត់ទុកថាផ្លូវការតិចជាង ស្រុតិ Sruti នៅក្នុងសាសនាហិណ្ឌូ។ អក្សរសិល្ប៍ ស្ម្រឹតិ Smrti គឺកម្រងវណ្ណកម្ម (កម្រងអត្ថបទ corpus) ចម្រុះមួយ។ កម្រងវណ្ណកម្មនេះ រួមបញ្ចូលមិនត្រឹមតែវេទន្ត (Vedāngas) ទាំង៦នោះទេ ប៉ុន្តែ មានទាំងវីរកថា (Epic) ដ៏ល្បីល្បាញគឺរឿងមហាភារត (Mahābhārata) និង រាមាយណៈ (Ramayana) ដែលជាធម្មសូត្រ (Dharma-sūtras) និងជា ធម្មសាស្រ្តា (Dharmaśāstras) (ឬស្រ្មឹតិសាស្រ្តា Smritiśāstras) ដែលជាអត្ថសាស្រ្តា (Arthasaśāstras) បុរាណៈ ( Purānas) ដែលជាពាក្យកាព្យ (Kāvya) ឬ អក្សរសាស្រ្តកំណាព្យដ៏ទូលំទូលាយ Bhasyas (ពិនិត្យ និងអត្ថាធិប្បាយលើ ស្រុតិ Shrutis និង មិនមែនស្រុតិ Non-Shrutis) និង បទនិពន្ធ (Nibandhas) ជាច្រើន គ្របដណ្តប់វិស័យនយោបាយសីលធម៌ (នីតិសាស្រ្ត Nitisastras) វប្បធម៌ សិល្បៈ និង សង្គម។)
Smrti គឺជាពាក្យសំស្រ្កឹត, មកពីពាក្យដើម ស្មរ Smara (स्मर) ដែលមានន័យថា «រំលឹក នឹកគិត ជាការសម្គាល់ទៅលើគំនិត» ឬ ធម្មតាជា «ការចងចាំ»។ ពាក្យនេះ ត្រូវបានរកឃើញនៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍វេទបុរាណ (ancient Vedic literature) ដូចជា នៅក្នុងផ្នែកទី ៧.១៣ នៃចន្ដោគយា ឧបនិស័ទ (Chandogya Upanishad)។ ក្នុងការប្រើប្រាស់សិក្សាសម័យទំនើបនៅពេលក្រោយ ពាក្យនេះ សំដៅទៅលើប្រពៃណី ការចងចាំ ក៏ដូចជា ការដ៏ធំមួយក្រោយ Vedic Canon នៃ «ប្រពៃណីដែលត្រូវបានគេចងចាំ»។ ស្ម្រឹតិ Smriti គឺជាពាក្យន័យដូចជានិមិត្តរូបសម្រាប់ចំនួន១៨ ដែលមកពីអ្នកប្រាជ្ញ១៨រូប ដែលត្រូវបានបញ្ចូលក្នុងប្រពៃណី ឥណ្ឌានូវសរសេរអត្ថបទដែលទាក់ទងនឹងធម៌ ស្ម្រឹតិ Smriti (ភាគច្រើនត្រូវបានបាត់បង់)។ នៅក្នុងភាសាវិទ្យា ប្រពៃណី ស្ម្រឹតិ Smrti គឺជាឈ្មោះនៃក្បួនកាព្យមួយ។ ក្នុងទេវកថាហិណ្ឌូ, ស្ម្រឹតិ Smriti គឺជាឈ្មោះរបស់កូនស្រីនៃ ធម្ម (Dharma) និង មេធ (Medha) (ដ៏អស្ចារ្យ)។ លោក David Brick បានបញ្ជាក់ថាអត្ថន័យដើមនៃ ស្ម្រឹតិ Smriti ថា គឺជាប្រពៃណីធម្មតា, និង មិនមែនជាអត្ថបទ។
៤- ស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយម
អក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយមដែលជាទេវកថា និង វីរកថា មានយ៉ាងសម្បូរបែបនៅប្រទេសឥណ្ឌា ហើយស្នាដៃមួយចំនួន ត្រូវបានប្រែសម្រួលមកជាខេរមភាសា។ ស្នាដៃសំខាន់ៗមានចំនួនពីរ គឺរឿងមហាភារតៈ និង រឿងរាមាយណៈ ដែលល្បីល្បាញនៅប្រទេសឥណ្ឌា។ ស្នាដៃដទៃទៀតមានជាអាទិ៍ គម្ពីរមាយាព្រះវិស្ណុ គម្ពីររឿងរ៉ាវរបស់អវតាព្រះវិស្ណុទាំង៩ រឿងព្រះគណេសជាដើម។ រឿងរ៉ាវទាំងនេះ ត្រូវបានប្រែសម្រួលចាកភាសាដើម ទៅជាភាសាតាមបណ្តាប្រទេសនានា។ ប្រទេសកម្ពុជា ក៏បានប្រែសម្រួលរឿងទាំងនេះ មកជាខេមរភាសាផងដែរ ដូចជា រឿងរាមាយណៈ មកជារឿងរាមកេរ្តិ៍ រឿងមហាភារតៈ មកជារឿងមហាភារតយុទ្ធ រឿងកូរសមុទ្រទឹកដោះ មាយាព្រះវិស្ណុភាគ១-២ ជាដើម។
(…នៅមានតទៅលេខក្រោយ…)