ដោយ៖ បណ្ឌិត ឃិន យ៉ង់

ប្រធាននាយកដ្ឋានកិច្ចការទូទៅ

វិទ្យាស្ថានមនុស្សសាស្ត្រនិងវិទ្យាសាស្ត្រសង្គម

រាជបណ្ឌិត្យសភាកម្ពុជា

អក្សរសិល្ប៍ខ្មែរចែកជាពីរប្រភេទធំៗគឺអក្សរសិល្ប៍ប្រជាប្រិយ និង អក្សរសិល្ប៍​សំណេរ ឬហៅថា​អក្សរសិល្ប៍​ចំណារ។

-អក្សរសិល្ប៍ប្រជាប្រិយ

អក្សរសិល្ប៍ប្រជាប្រិយមានតាំងពី​សម័យបុព្វកាលមក គឺមានតាំងពីសម័យ​កកើត​​មនុស្ស មានភាសា មានកាយវិការ មានសម្ដី នាំឱ្យមានអក្សរសិល្ប៍ប្រជាប្រិយ ហើយវាបានវិវត្តតាមទម្រង់ផ្សេងៗ មាន​ចម្រៀង​ប្រជាប្រិយ ដែលស្ថិតនៅក្នុង​ប្រភេទ។ ​ពាក្យជួនប្រជាប្រិយហ្នឹង ហើយមាន​ទេវកថា ដែលបកស្រាយបញ្ហា​ធម្មជាតិ បាតុភូតធម្មជាតិ ការកើតការស្លាប់​របស់​មនុស្ស​នៅក្នុងសង្គមបុព្វកាល។ បន្ទាប់​មក​​ទៀត​កើតឡើងនៅរឿងព្រេង រឿងព្រេង​ខ្មែរ ឡើងនៅដើមសម័យប្រវត្តិសាស្ត្រ បង្ហាញពីការកកើតទឹកដីជាប្រទេស ជារដ្ឋ បង្ហាញពីតួអង្គវីរជន មេដឹកនាំ ជាស្ដេច ជា​មេទ័ព ប្រវត្តិភូមិសាស្ត្រ ទីកន្លែង គឺ​ព្រេងកថា បន្ទាប់ពីព្រេងកថា មាននិទានកថា ដែល​និទានពី​ទំនាស់ក្នុងជីវភាពប្រចាំថ្ងៃ។ ទំនាស់​បុគ្គលនិងបុគ្គលជាមួយធម្មជាតិ បុគ្គលអ្នក​មាន​និងអ្នកក្រ អ្នកតូច​និងអ្នកធំ ស្ដេចនិង​រាស្រ្ត​នឹងទៅ ហ្នឹងគឺនិទានកថា។ និទានកថា ចែកជាបួនប្រភេទទៀតគឺ និទានកថា​សំណើច និទានកថារិះគន់ឬហៅថា​និទាន​កថាសង្គម និទានកថាអស្ចារ្យ និងនិទាន​កថា​សត្វ។

-អក្សរសិល្ប៍សំណេរ

អក្សរសិល្ប៍សំណេរ ចែកជាបី​សម័យ​កាលធំៗ ដោយចែកទៅតាមនិរុត្តិ​សាស្ត្រនិងវិធីសាស្រ្តតែងនិពន្ធ គឺ៖

-១ ដំណាក់កាលទីមួយ សម័យ​កាល​ទី១ គឺអក្សរសិល្ប៍ពីបុរាណ ឬក៏អក្សរសិល្ប៍​សិលាចារឹក ដែល​កើត​នៅសម័យមុនអង្គរ និង សម័យអង្គរ។ ទម្រង់​ភាគច្រើនជារបាក្សត្រ ជាកំណាព្យ ជារបាយការណ៍ សកម្មភាព​ផ្សេងៗ និង​អក្សរសិល្ប៍​ព្រាហ្មណ៍និយម ភាគច្រើន​ហើយ​វាបានបង្ហាញពីសកម្មភាព​ជំនឿក្នុង​ពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ (ហីនយាន) ពុទ្ធ​សាសនា​អាចារ្យវាទ (មហាយាន) និង​ជំនឿក្នុងសាសនាព្រាហ្មណ៍សិវនិយម ភាគ​ច្រើន​ផងដែរ។

អក្សរសិល្ប៍ព្រាហ្មណ៍និយម នៅក្នុង​សម័យបុរាណនេះ គឺភាគច្រើនជាស្នាដៃ​ដែលឆ្លុះបញ្ចាំងលើក​ដំកើងព្រះវិស្ណុ ដែល​រឿងរ៉ាវទាំងឡាយភាគច្រើនគឺនិយាយអំពី អវតារបស់ព្រះវិស្ណុ។

-២ ដំណាក់កាលទី ២ សម័យកាល​ទី ២ គឺអក្សរសិល្ប៍សម័យកណ្ដាល (មជ្ឈឹម​សម័យ)៖ អក្សរសិល្ប៍​សម័យកណ្ដាល នេះ​គឺ​ផ្ដោតទៅលើសម័យក្រោយអង្គរ មកដល់ឆ្នាំ១៩០០ គឺបើគិតរាប់ជាឆ្នាំ ចាប់​ចាក​​ចោលក្រុងអង្គរ ឆ្នាំ១៤៣១ រហូតដល់​ឆ្នាំ១៩០០។ សម័យកាលនេះអាចហៅថា អក្សរសិល្ប៍ប្រពៃណី ជា​អក្សរសិល្ប៍​សាស្ត្រាស្លឹករឹត ជាអក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយម​បែប​ខ្មែរ ទទួលឥទ្ធិពល ឬគោរពប្រតិបត្តិ​ពុទ្ធ​សាសនា​​​ថេរវាទ។ រឿងរ៉ាវជាច្រើន​ទាក់ទង​នឹង​ពុទ្ធប្រវត្តិ ដែលដកស្រង់ចេញ​មកពីគម្ពីរព្រះត្រៃបិដកសុទ្ធ ដែរគេឃើញ​ស្នាដៃ​អក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយម ចែកជាបី​ប្រភេទ ទីមួយគឺអក្សរសិល្ប៍​ពុទ្ធនិយម​សុទ្ធសាធ សំដៅទៅលើគម្ពីរ​ទសជាតក រឿង​រ៉ាវទសជាតក និងរឿង ជាតក ៥៤៧​រឿងទៀត ដែលដកស្រង់ចេញពីគម្ពីរសុត្តន​បិដក ក្នុង​ព្រះត្រៃបិដក ហ្នឹង​មាន​ទាំង​រឿង​ចាប​ស្រុកចាបព្រៃ ក៏ជារឿងពុទ្ធនិយមសុទ្ធ​សាធ​ដែរ។ ទី២ គឺអក្សរសិល្ប៍​ពុទ្ធនិយម​ក្លាយ ឬគម្ពីរបញ្ញាសជាតក មាន៥០ រឿង គឺ​ព្រះសង្ឃជំនាន់ក្រោយ​សម័យ​អង្គរ មានព្រះ​សង្ឃ​ខ្មែរ សៀម លាវ ភូមា បានទៅសិក្សា​ពុទ្ធសាសនានៅប្រទេសស្រីលង្កា ហើយ​ត្រឡប់​មកវិញ តែងនិពន្ធ​រឿងហ្នឹង ហើយ​រឿង​ទាំងនោះត្រូវបាននិពន្ធរួមគ្នា នៅ​ឈៀងម៉ៃ ទើបព្រះសង្ឃទាំងអស់ បាន​បែក​គ្នាមកកាន់ប្រទេស​រៀងៗខ្លួន មាន​រឿងមួយ​ចំនួនដូចគ្នា និងរឿងមួយចំនួន​ទៀតមិនសូវ​ដូចគ្នាទេ រឿងនេះត្រូវបាននិពន្ធ​តាម​លំនាំ​គម្ពីរ​ទសជាតកដែរ ប៉ុន្តែបានផ្សារភ្ជាប់​ជាមួយ​នឹងតម្រូវការចាំបាច់ក្នុង​សង្គម​ប្រទេស​នីមួយៗ នៅក្នុងសម័យ​កាលនោះ។ ដូច្នេះបានជាគេឃើញនៅក្នុងគម្ពីរបញ្ញា សជាតកហ្នឹងភាគ​ច្រើនបានបង្ហាញពី​សកម្ម​ភាព​​ជាក់ស្ដែង​ក្នុងការប្រព្រឹត្តិប្រតិបត្តិ​ពុទ្ធ​សាសនា។ ទីបី គឺអក្សរសិល្ប៍ពុទ្ធនិយម​ក្លាយ​ហួសហេតុ (ផ្លម) គឺសំដៅលើស្នាដៃ​ទាំងឡាយដែលនិពន្ធនៅក្នុង​ចុងសម័យ​លង្វែក និងសម័យឧដុង្គព្រម ទាំងដើម​សម័យ​អាណាព្យាបាលបារាំង ដែលអ្នក​និពន្ធ និពន្ធតាមគម្ពីរទសជាតកនៅក្នុង​សេចក្តីផ្ដើម និងបញ្ចប់រឿងយកលំនាំ​ដើម​ដូចជា រឿងក្នុង​ទសជាតក ប៉ុន្តែនៅក្នុង​ដំណើររឿងគឺនិយាយអំពីជីវភាពជាក់ស្ដែង ដូចជាដំណើររឿងស្នេហា ការផ្សងព្រេង​របស់តួអង្គ ឬក៏ដំណើរសង្គ្រាមច្បាំងគ្នា​ដើម្បីយកជ័យជម្នះ ដែលតាមបែបគោល​ព្រាហ្មណ៍និយម ទៅដល់ពេល​បញ្ចប់រឿង​បែបពុទ្ធនិយមនេះហើយទើបគេហៅថា ពុទ្ធនិយមក្លាយហួសហេតុ ឬផ្លម។

-៣ ដំណាក់កាលទី៣ សម័យ​កាល​ទីបី គឺអក្សរសិល្ប៍ទំនើប គិតចាប់​ពី​ឆ្នាំ​១៩០០ រហូតមក ដល់​បច្ចុប្បន្ន។ សំដៅទៅ​លើស្នាដៃប្រលោមលោកពាក្យរាយ ដែល​និយាយ​អំពីបញ្ហាជីវភាពជាក់ស្ដែង លែង​ពាក់ព័ន្ធ​ជាមួយ​មនោគមន៍វិជ្ជាសាសនា​ហើយ ហើយលក្ខណៈពិសេសអក្សរសិល្ប៍​ទំនើប គឺការកកើតនៅរោងពុម្ព ដែល​មាន​ការ​បោះពុម្ពជាសៀវភៅ លែងចារឹកលើថ្ម លែងចារលើស្លឹករឹតទៀតហើយ រីឯការតែង​និពន្ធក៏​លែងតែង​ជា​ពាក្យកាព្យទៀតដែរ។

ឯកសារពិគ្រោះ

-ឃីង ហុកឌី  ទិដ្ឋភាពទូទៅនៃអក្សរសាស្ត្រខ្មែរ មជ្ឈមណ្ឌលស្រាវវជ្រាវអារ្យធម៌ខ្មែរ ២០០៣

-ស៊ុំ ឈុំប៊ុន មេរៀនឆ្នាំទី៤ ថ្នាក់បរិញ្ញាបត្រអក្សរសាស្ត្រ សភភព ១៩៩៩