ដោយ : បណ្ឌិត ហែម ឡាច 

ប្រធានស្ដីទីនាយកដ្ឋាននីតិសាស្ត្រ

វិទ្យាស្ថានមនុស្សសាស្ត្រនិងវិទ្យាសាស្ត្រសង្គម

រាជបណ្ឌិត្យសភាកម្ពុជា

សេចក្ដីផ្ដើម

ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញគឺជា​ស្ថាប័ន​កំពូល​មួយដែលមាន​ចែង​នៅក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញឆ្នាំ១៩៩៣។ ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ មានសមត្ថកិច្ចធានាការពារការគោរព​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ បកស្រាយ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ និងច្បាប់​ដែល​រដ្ឋសភា​បានអនុម័ត និងព្រឹទ្ធសភា បាន​ពិនិត្យ​ចប់សព្វគ្រប់​ហើយ។ 

ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមានសិទ្ធិពិនិត្យនិងសម្រេច​អំពី​ករណី​វិវាទកម្ម​ទាក់ទង​នឹង​ការបោះ​ឆ្នា​ត​ជ្រើសតាំង​តំណាងរាស្ដ្រនិង​ការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំង​សមាជិក​ព្រឹទ្ធសភា។

. ប្រវត្តិក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ

នៅក្នុង​ប្រ​វ​ត្ដិ​សាស្ដ្រ​ ប្រទេសកម្ពុជា​ពុំ​ដែលមាន​ប្រព័ន្ធ​ត្រួតពិនិត្យ​ធម្មនុញ្ញភាព​ទេ។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ទី១នៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាដែលបានប្រកាសឱ្យប្រើនៅថ្ងៃទី៦ ខែឧសភា ឆ្នាំ១៩៤៧ ហើយដែល​បាន​កែប្រែជាបន្ដបន្ទាប់រហូតដល់ថ្ងៃទី៣១ ខែមីនា ឆ្នាំ១៩៦៤ ក៏បាន​និយាយ​នៅក្នុង​មាត្រា១១៩ តែ​ពី​សិទ្ធិ​បកស្រាយ​អត្ថបទ​ធម្មនុញ្ញ ហើយ​មិនមាន​និយាយ​ពី​ការត្រួតពិនិត្យ​ធម្មនុញ្ញភាព​ទេ។ សិទ្ធិ​បកស្រាយ​ចុងក្រោយ​ជា​របស់​រដ្ឋសភា។

រដ្ឋធម្មនុញ្ញសាធារណរដ្ឋខ្មែរ ថ្ងៃទី៣០ ខែមេសា ឆ្នាំ១៩៧២ បានបង្កើតឱ្យមាន​ប្រព័ន្ធត្រួតពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាពមួយដែលដាក់ឈ្មោះថា តុលាការធម្មនុញ្ញ។ ទោះបី​ជា​មានឈ្មោះជាតុលាការធម្មនុញ្ញយ៉ាងណាក៏ដោយ 

ក៏អង្គការនេះស្ថិតដោយឡែកពីអង្គការ ​តុលាការដែរ។ តុលាការធម្មនុញ្ញនេះមានសមាជិក៦រូប និងមានអាណត្តិ៦​ឆ្នាំ ប៉ុន្តែចំនួនពាក់កណ្តាលនៃសមាជិក ត្រូវបញ្ចប់អាណត្តិក្នុងរយៈពេល៣ឆ្នាំម្តង។ បេក្ខជនត្រូវជ្រើសរើសចេញពីបញ្ញវន្ត ឬអ្នកមានបទពិសោធន៍ច្រើនឆ្នាំហើយជាអាទិភាពចំពោះអ្នកដែលមិនចូលក្នុងគណបក្សណាមួយ។ វិធីនៃការជ្រើសរើសគឺ៖ ២រូបជ្រើសរើសដោយប្រធានាធិបតី ដែលសម្រេចដោយគណៈរដ្ឋមន្ត្រី ២រូបជ្រើសរើសដោយរដ្ឋសភានិង២រូប  ជ្រើសរើសដោយព្រឹទ្ធសភាក្រៅពីសមាជិករបស់ខ្លួន។ តុលាការនេះជ្រើសរើសសមាជិកម្នាក់ជាប្រធាន ដែលមានសំឡេង ឧត្តមានុភាព​ក្នុងករណីអនុម័តមានសំឡេងស្មើគ្នា។ សមាជិកតុលាការធម្មនុញ្ញ មានវិសមិតភាពទៅនឹងមុខងារប្រធានាធិបតី អនុប្រធានាធិបតី សមាជិករដ្ឋាភិបាល សមាជិកសហសភា សមាជិកតុលាការជាន់ខ្ពស់ និងសមាជិកតុលាការកំពូល។ តួនាទីតុលាការធម្មនុញ្ញមានដូចជា៖ ដោះស្រាយវិវាទដែលទាក់ទងនឹងលទ្ធផលនៃការបោះឆ្នោតជ្រើសរើសប្រធានាធិបតី និងអនុប្រធានាធិបតី  ដោះស្រាយវិវាទដែលទាក់ទងនឹងលទ្ធផលនៃការបោះឆ្នោតជ្រើសរើសសមាជិកសហសភា បកស្រាយចុងក្រោយនូវបទបញ្ញត្តិរដ្ឋធម្មនុញ្ញនិងពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាពនៃច្បាប់។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​កម្ពុជាប្រជាធិបតេយ្យដែលបានប្រកាសឱ្យប្រើនៅថ្ងៃទី៥ ខែមករា ឆ្នាំ១៩៧៦ដែលមាន១៦ជំពូកនិង២១មាត្រាក៏មិនឃើញមានចែងអំពីស្ថាប័នដែលមានសិទ្ធិ​បកស្រាយ​អត្ថបទ​ធម្មនុញ្ញដែរ។

រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​នៃរបបសាធារណរដ្ឋប្រជាមានិតកម្ពុជាឆ្នាំ១៩៨១ អនុញ្ញាតឱ្យមានការបកស្រាយច្បាប់ដោយក្រុម​ប្រឹក្សារដ្ឋ ក្នុងឋានៈ ជាអង្គការអចិន្រ្តៃយ៍របស់រដ្ឋសភា។ ចាប់តាំងពីឆ្នាំ១៩៨៩ ដល់ថ្ងៃទី២៣ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ១៩៩៣ រដ្ឋធម្មនុញ្ញនៃរដ្ឋកម្ពុជាបានចែងអំពីការបកស្រាយច្បាប់ ដោយ​គណៈកម្មាធិការ អចិន្រ្តៃយ៍នៃរដ្ឋសភា។ ប៉ុន្តែនៅពេលនោះ ការបកស្រាយធម្មនុញ្ញ និងការ​ត្រួតពិនិត្យធម្ម   នុញ្ញភាពនៃច្បាប់ពុំទាន់មានឡើយ។

បន្ទាប់ពីមានការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងតំណាងរាស្ត្រនីតិកាលទី១ ដែលរៀបចំដោយអាជ្ញាធរបណ្ដោះអាសន្នរបស់អង្គការសហប្រជាជាតិនៅកម្ពុជាដែលហៅកាត់ថាអ៊ុនតាក់

(UNTAC) ថ្ងៃទី២៣-២៨ ខែឧសភា ឆ្នាំ១៩៩៣ សភាធម្មនុញ្ញមួយត្រូវបានបង្កើតឡើង។ សភាធម្មនុញ្ញថ្មីនេះ មានភារកិច្ចតាក់តែងរដ្ឋធម្មនុញ្ញថ្មីមួយ។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញថ្មីដែលបាន   អនុម័តនៅថ្ងៃទី២១ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ១៩៩៣ ដោយសភា​ធម្មនុញ្ញ ត្រូវបាន​ប្រកាស​ប្រើនៅថ្ងៃទី២៤ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ១៩៩៣។ ជំពូកទី១២ ថ្មី នៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញមានចែងអំពីក្រុម​ប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ។

ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញបានចាប់ផ្ដើមដំណើរការពេញលក្ខណៈនៅថ្ងៃទី១៥ ខែ មិថុនា ឆ្នាំ១៩៩៨។

សូមជម្រាបថា គិតមកដល់ឆ្នាំ២០២៥នេះ រដ្ឋធម្មនុញ្ញនៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាឆ្នាំ១៩៩៣ បានធ្វើវិសោធនកម្មចំនួន១១លើកគឺ៖

-លើកទី១៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមចុះថ្ងៃទី១៤ ខែកក្កដា ឆ្នាំ១៩៩៤

-លើកទី២៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០៣៩៩/ ០១ ចុះថ្ងៃទី៨ ខែមីនា ឆ្នាំ២០០៤។

-លើកទី៣៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០៧០១/ ១១ ចុះថ្ងៃទី២៨ ខែកក្កដា ឆ្នាំ២០០១។

-លើកទី៤៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០៦០៥/ ០១៨ ចុះថ្ងៃទី១៩ ខែមិថុនា ឆ្នាំ២០០៥។

-លើកទី៥៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០៣០៦/ ០០៦ ចុះថ្ងៃទី៩ ខែ មីនា ឆ្នាំ២០០៦។

-លើកទី៦៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០២០៨/ ០០៨ ចុះថ្ងៃទី១៥ ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០០៨។

-លើកទី៧៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ១០១៤/ ០២២ ចុះថ្ងៃទី២៣ ខែតុលា ឆ្នាំ២០១៤។

-លើកទី៨៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០២១៨/ ០០២ ចុះថ្ងៃទី២៧ ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០១៨។

-លើកទី៩៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ១១២១/ ០១៦ ចុះថ្ងៃទី៣ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០២១។

-លើកទី១០៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០៨២២/ ០០៧ ចុះថ្ងៃទី៦ ខែសីហា ឆ្នាំ២០២២។

-លើកទី១១៖ ប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០៩២៥/ ០៣០ ចុះថ្ងៃទី៥ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៥។ ច្បាប់ធម្មនុញ្ញបន្ថែមសំដៅធានានូវដំណើរការជាប្រក្រតីនៃស្ថាប័នជាតិ ដែលមាន៧មាត្រា ត្រូវបានប្រកាសឱ្យប្រើដោយព្រះរាជក្រមលេខ នស/ រកម/ ០៧០៤/ ០០១ ចុះថ្ងៃទី១៣ ខែកក្កដា ឆ្នាំ២០០៤។

. សមាសភាពក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ

ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមានសមាជិកប្រាំបួនរូប ដែលទទួលអាណត្តិប្រាំបួនឆ្នាំ។

-សមាជិកបីរូបត្រូវតែងតាំងដោយព្រះមហាក្សត្រ

-សមាជិកបីរូបត្រូវជ្រើសតាំងដោយរដ្ឋសភា

-សមាជិកបីរូបត្រូវតែងតាំងដោយឧត្តមក្រុមប្រឹក្សានៃអង្គចៅក្រម។

សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញចំនួនមួយភាគបី ត្រូវផ្លាស់ថ្មីក្នុងរយៈពេលបីឆ្នាំម្ដង បីឆ្នាំម្ដង។ ប្រធានត្រូវបានជ្រើសតាំងដោយសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ រៀងរាល់៣ឆ្នាំម្ដង តាមមតិភាគច្រើនដាច់ខាតនៃសមាជិកទាំងមូល បន្ទាប់ពីសមាជិកថ្មី៣រូបចូលកាន់តំណែង។ ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញចាស់អាចត្រូវបានជ្រើសតាំងជាថ្មីបាន។ ប្រធានមានសំឡេងឧត្តមានុភាព ក្នុងករណីបែកសំឡេងជាពីរស្មើគ្នា។ ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ មានឋានៈនិងបុព្វសិទ្ធិស្មើនឹងប្រធានរដ្ឋសភា។ សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ មានឋានៈ និងបុព្វសិទ្ធិស្មើនឹងអនុប្រធានរដ្ឋសភា។

. លក្ខណសម្បត្តិ

សមាជិកសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ត្រូវបានជ្រើសរើសក្នុងចំណោមឥស្សរជនដែល៖

-មានសញ្ជាតិខ្មែរពីកំណើត

-មានអាយុយ៉ាងតិច៤៥ឆ្នាំ

-មានបទពិសោធន៍ក្នុងកាងារយ៉ាងតិច១៥ឆ្នាំ

-មានសញ្ញាប្រតចាប់ពីឧត្ដមសិក្សាទ្បើង ទៅ ខាងច្បាប់ ខាងរដ្ឋបាល ខាងការទូត ឬខាងសេដ្ឋកិច្ច។

ក្នុងរយៈពេល៣ឆ្នាំម្ដង សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ៣រូប ត្រូវផ្លាស់ប្ដូរនិងតែងតាំងជាថ្មី គឺតែងតាំងដោយព្រះមហាក្សត្រ១រូប តែងតាំងដោយឧត្តមក្រុមប្រឹក្សានៃអង្គចៅក្រម១រូប និងជ្រើសតាំងដោយរដ្ឋសភា១រូប។ នៅអាណត្ដិទី១ សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញត្រូវមានសមាជិក៣រូបតែងតាំងនិងជ្រើសតាំងសម្រាប់រយៈពេល៣ឆ្នាំ ៣រូប តែងតាំងនិងជ្រើសតាំងសម្រាប់      រយៈពេល៦ឆ្នាំ និង៣រូបតែងតាំងនិងជ្រើសតាំងសម្រាប់រយៈពេល៩ឆ្នាំ។ សមាជិកមកជំនួសថ្មី ដែលអាណត្ដិមានរយៈពេលតិចជាងឬស្មើនឹង៣ឆ្នាំអាចត្រូវតែងតាំងឬជ្រើសតាំងសម្រាប់មួយអាណត្ដិទៀតបាន។

. វិសមិតភាពនិងអភ័យឯកសិទ្ធិ

មុខងារសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ មានវិសមិតភាពនឹងមុខងារ៖

-សមាជិកព្រឹទ្ធសភា

-សមាជិករដ្ឋសភា

-សមាជិករាជរដ្ឋាភិបាល

-ចៅក្រមក្នុងតំណែង

-ការកាន់តំណែងណាមួយក្នុមុខងារ សាធារណៈ

-ប្រធាន ឬអនុប្រធានគណបក្សនយោបាយ

-ប្រធាន ឬអនុប្រធានសហជីព

សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមិនត្រូវទទួលខុសត្រូវខាងបទព្រហ្មទណ្ឌ ឬបទរដ្ឋប្បវេណីណាមួយ ចំពោះការសម្រេចដែលបានធ្វើទ្បើងនៅពេលបំពេញភារកិច្ចជាសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញទ្បើយ។ ការសម្រេចដកសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញណាមួយពីតំណែង តម្រូវឱ្យមានការយល់ព្រមពីសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញចំនួនពីរភាគបី នៃចំនួនសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ទាំងមូល នៅក្នុងសវនាការមិនសាធារណៈ និងដោយមានវត្ដមានរបស់សាមីខ្លួន។ ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញអាចដកចេញពីតំណែងនូវសមាជិកណាដែលមានវិសមិតភាពមុខតំណែង ឬដែលមិនបានមកប្រជុំលើសពី៣ដងផ្ទួនៗគ្នា ដោយឥតជូនដំណឹងជាមុន ឬដែលមិនអាចបំពេញមុខងារជារៀងរហូតបាន ដោយបាត់បង់សមត្ថភាពខាងបញ្ញា ឬរូបកាយជាអចិន្ដ្រៃយ៍។

. តួនាទីសំខាន់ៗរបស់​ក្រុមប្រឹក្សា

ធម្មនុញ្ញ

-ព្រះមហាក្សត្រ ​ទ្រង់​ពិគ្រោះ​មតិ​ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ​ចំពោះ​សេចក្ដីស្នើ​ទាំងឡាយ

ដែល​សុំ​ធ្វើ​វិសោធនកម្ម​លើរដ្ឋធម្មនុញ្ញ។

-ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ​មាន​សមត្ថ​កិច្ចធានា​ការពារ​ការគោរព​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ បកស្រាយ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ និង​ច្បាប់ ដែល​រដ្ឋសភា​បានអនុម័ត និង​ព្រឹទ្ធសភា​បាន​ពិនិត្យ​ចប់សព្វគ្រប់​ហើយ។

-ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ​មាន​សិទ្ធិ​ពិនិត្យ និង​សម្រេច​អំពី​ករណីវិវាទកម្ម​ទាក់ទង​នឹង​ការបោះឆ្នោត​ជ្រើសតាំង​តំណាងរាស្ដ្រនិងការបោះឆ្នោត​ជ្រើសតាំង​សមាជិក​ព្រឹទ្ធសភា។

-ព្រះមហាក្សត្រ នាយករដ្ឋមន្ត្រី ប្រធានរដ្ឋសភា តំណាងរាស្ត្រចំនួនមួយភាគដប់ ប្រធានព្រឹទ្ធសភា ឬសមាជិកព្រឹទ្ធសភាចំនួនមួយភាគបួន អាចបញ្ជូនច្បាប់ដែលរដ្ឋសភាបានអនុម័តទៅឱ្យក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញពិនិត្យ មុននឹងច្បាប់នោះត្រូវប្រកាសឱ្យប្រើ។

-ក្រោយពី​ច្បាប់​ណាមួយ​ត្រូវ​បានប្រកាស​ឱ្យប្រើ ព្រះមហាក្សត្រ ប្រធានព្រឹទ្ធសភា ប្រធានរដ្ឋសភា នាយករដ្ឋមន្ត្រី សមាជិកព្រឹទ្ធសភាចំនួនមួយភាគបួន តំណាងរាស្ត្រចំនួនមួយភាគដប់ ឬតុលាការ អាចសុំឱ្យក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញពិនិត្យអំពី    ធម្មនុញ្ញភាពនៃច្បាប់នោះ។

-ប្រជារាស្ដ្រ​មាន​សិទ្ធិ​ប្ដឹង​អំពីធម្មនុញ្ញភាពនៃ​ច្បាប់​​បាន តាមរយៈ​​តំណាងរាស្ដ្រ ឬប្រធានរដ្ឋសភា ឬសមាជិកព្រឹទ្ធសភា ឬប្រធានព្រឹទ្ធសភា ដូចមានចែងក្នុងវាក្យខ័ណ្ឌខាងលើ

-ការអនុម័ត​ទាំងឡាយ​របស់​រដ្ឋសភា ដែល​ផ្ទុយ​នឹង​គោលការណ៍​រក្សា​ការពារ​     ឯករាជ្យ អធិបតេយ្យភាព បូរណភាព​ទឹកដីនៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ហើយ​ដែលនាំឱ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​ឯកភាព​នយោបាយ ឬ​ការគ្រប់គ្រង​រដ្ឋបាល រ​បស់​ប្រទេសជាតិ នឹងត្រូវ​ចាត់ទុកជា​អសារសូន្យ។ ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ​ជា​អង្គការ​តែមួយគត់ ដែលមាន​សមត្ថកិច្ច​សម្រេចពី​មោឃភាព​នេះ។

 

. ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញនិងស្ថាប័នផ្សេងៗ

.. ព្រះមហាក្សត្រនិងក្រុមប្រឹក្សា

ធម្មនុញ្ញ

         ព្រះមហាក្សត្រទ្រង់ពិគ្រោះមតិក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញចំពោះសេចក្ដីស្នើទាំងឡាយដែលសុំធ្វើវិសោធនកម្មលើរដ្ឋធម្មនុញ្ញ។ ការផ្ដើមគំនិតសើរើការផ្ដើមគំនិតធ្វើវិសោធនកម្មលើរដ្ឋធម្មនុញ្ញ ជាសិទ្ធិរបស់ព្រះមហាក្សត្រ របស់នាយករដ្ឋមន្ដ្រី និងរបស់ប្រធានរដ្ឋសភាតាមសេចក្ដីស្នើរបស់តំណាងរាស្ដ្រមួយភាគបួននៃចំនួនសមាជិករដ្ឋសភាទាំងមូល។

.. ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញនិងប្រជារាស្រ្ត

                     ប្រជារាស្ដ្រ ​អាចលើកឡើងប្ដឹងទៅតុលាការអំពីបញ្ហាអធម្មនុញ្ញភាពនៃច្បាប់ ឬសេចក្ដីសម្រេចរបស់ស្ថាប័ននានារបស់រដ្ឋដែលគេអះអាងថា ប៉ះពាល់ដល់សិទ្ធិសេរីភាពជា សារវន្តរបស់គេតាមរយៈរឿងក្តីរបស់ខ្លួននៅតុលាការ។ តុលាការថ្នាក់ក្រោម បញ្ជូនពាក្យបណ្ដឹងខាងលើនេះទៅតុលាការកំពូល។ តុលាការកំពូលជាអ្នកបញ្ជូនបណ្ដឹងនោះបន្ដមកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញបើសិនជាតុលាការកំពូលយល់ឃើញថាសមហេតុសមផល។

បញ្ហាដែលកើតឡើងនោះ ជាបញ្ហាបន្ទាន់បង្ខំដល់តុលាការទទួលបន្ទុកជំនុំជម្រះត្រូវផ្អាកសិន ដោយរង់ចាំចម្លើយរបស់ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញជាមុន។ ក្នុងករណី គ្មានរឿងក្ដីក៏ដោយប្រជារាស្ដ្រមាន សិទ្ធិប្ដឹងសុំឱ្យពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាពនៃច្បាប់ណាដែលប្រកាសឱ្យប្រើហើយ។ ប្រជារាស្ដ្រត្រូវប្ដឹងតាមរយៈ ប្រធានព្រឹទ្ធសភា ប្រធានរដ្ឋសភា សមាជិកព្រឹទ្ធសភាចំនួនមួយភាគបួន ឬតំណាងរាស្ដ្រចំនួនមួយភាគដប់។ ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមានសិទ្ធិ ពិនិត្យ និងសម្រេចជូនប្រជារាស្ដ្រអំពីករណីវិវាទកម្មទាក់ទងនឹងការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងតំណាងរាស្ដ្រ និងសមាជិកព្រឹទ្ធសភាក្នុងករណីដែល ប្រជារាស្ដ្រមិនសុខចិត្ដ​នឹងសេចក្ដីសម្រេចរបស់គណៈម្មាធិការជាតិរៀបចំការបោះឆ្នោត(គ. . . )។

.. ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញនិងគណបក្សនយោបាយ

ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ​ពិនិត្យ និងសម្រេចជូនគណបក្សនយោបាយតាមបណ្តឹងផ្ទាល់ (បណ្តឹងនេះធ្វើបានតែក្នុងរយៈពេល ៧២ម៉ោង យ៉ាងយូរបន្ទាប់ពីការប្រកាស   លទ្ធផលបោះឆ្នោតបណ្តោះអាសន្ន) ឬតាម  បណ្តឹងឧទ្ធរណ៍ មិនសុខចិត្តនឹងសេចក្តីសម្រេចរបស់គណៈកម្មាធិការជាតិរៀបចំការបោះឆ្នោត ក្នុងវិវាទកម្មទាក់ទងនឹងការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងតំណាងរាស្រ្ត និងការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងសមាជិកព្រឹទ្ធសភា។ ក្នុងការដោះស្រាយវិវាទកម្មទាក់ទង នឹងការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងតំណាងរាស្រ្ត ការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងសមាជិកព្រឹទ្ធសភា ការដោះស្រាយបណ្តឹងតវ៉ា ឬបណ្តឹងជំទាស់នឹងបញ្ជីដំបូងនៃការចុះឈ្មោះបោះឆ្នោត និងការដោះស្រាយបណ្តឹងក្នុងពេលឃោសនាបោះឆ្នោតក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញបំពេញតួនាទីដូចតុលាការ។

.. ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញនិងអធិបតេយ្យជាតិ

ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ជាអង្គការតែមួយគត់ដែលមានសមត្ថកិច្ចម្រេចពីមោឃភាពនៃការអនុម័តទាំងឡាយរបស់រដ្ឋសភាដែលផ្ទុយនឹងគោលការណ៍រក្សាការពារឯករាជ្យ អធិបតេយ្យ បូរណភាពទឹកដីនៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាហើយដែលនាំឱ្យប៉ះពាល់ដល់ឯកភាពនយោបាយ ឬការគ្រប់គ្រងរដ្ឋបាលរបស់ប្រទេសជាតិ។ សេចក្ដីម្រេចរបស់ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ជាសេចក្ដីសម្រេចបិទផ្លូវតវ៉ា ហើយមានអានុភាពអនុវត្ដទៅលើគ្រប់អំណាចទាំងអស់ដែលមានចែងក្នុងរដ្ឋ      ធម្មនុញ្ញ ។

ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ បកស្រាយរដ្ឋ ធម្មនុញ្ញ និងច្បាប់ក្នុងក្របខ័ណ្ឌនៃការត្រួតពិនិត្យ ធម្មនុញ្ញភាពតាមសំណើពីព្រះមហាក្សត្រ  ប្រធានព្រឹទ្ធសភា ប្រធានរដ្ឋសភា នាយករដ្ឋមន្ដ្រី សមាជិកព្រឹទ្ធសភាចំនួនមួយភាគបួន តំណាងរាស្ដ្រមួយភាគដប់ ឬ    តុលាការ។

​​​      ​ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ​អាច​ពិនិត្យ​ជា​      អាទិកាល ឬបច្ឆាកាល នូវ​ធម្មនុញ្ញភាព​នៃ​ច្បាប់ក្នុង​លក្ខខណ្ឌ​ខាងលើនេះលើកលែងតែ​ច្បាប់រៀបចំ​អង្គការ បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុង​ព្រឹទ្ធសភា បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុង​រដ្ឋសភា និងវិសោធនកម្មច្បាប់រៀបចំអង្គការ បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងទាំងនោះដែល​ត្រូវតែ​ពិនិត្យ​មុននឹង ​ប្រកាស​ឱ្យប្រើ ឬមុននឹង​ដាក់ឱ្យ​អនុវត្ដ​ន៍។

ជាគោលការណ៍ ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមិនអាចយកបញ្ហាណាមួយមកពិនិត្យដោយខ្លួនឯងបានឡើយមានតែព្រះមហាក្សត្រ ប្រធានព្រឹទ្ធសភា ប្រធានរដ្ឋសភា នាយករដ្ឋ មន្ដ្រី សមាជិកព្រឹទ្ធសភាមួយភាគបួន និងតំណាងរាស្ដ្រមួយភាគដប់ ឬតុលាការប៉ុណ្ណោះដែលអាចសុំទៅក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ  ពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាពនៃច្បាប់បាន។

ប្រជារាស្ដ្រ និងគណបក្សនយោបាយអាចលើកសំណ ឬប្ដឹងទៅក្រុមប្រឹក្សា         ធម្មនុញ្ញបានតាមលក្ខខណ្ឌដែលមានចែងខាងក្រោយ។

ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ

(១៩៩៨-បច្ចុប្បន្ន)៖

-ឯកឧត្តម ចាន់ សុក ១អាណត្តិ (១៩៩៨-២០០១)

-ឯកឧត្តម ប៊ិន ឈិន ២អាណត្តិ (២០០១-២០០៧)

-ឯកឧត្តម ឯក សំអុល ៣អាណត្តិ (២០០៧-២០១៦)

-ឯកឧត្តម កិត្តិនីតិកោសលបណ្ឌិត អ៊ឹម ឈុនលឹម ៣អាណត្តិ (២០១៦-២០២៥)

-ឯកឧត្តម ហ៊ី សោភា (២០២៥-បច្ចុប្បន្ន)

ឯកសារពិគ្រោះ

-ជួន ណាត៖ វចនានុក្រមខ្មែរ ភ្នំពេញ ការផ្សាយរបស់វិទ្យាស្ថានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ ឆ្នាំ១៩៦៧

-សាយ បូរី៖ នីតិរដ្ឋបាលទូទៅ​ បោះពុម្ពលើកទី៣ ភ្នំពេញ ២០០២

-ហួត វុទ្ធី៖ ប្រជុំរដ្ឋធម្មនុញ្ញព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាពីឆ្នាំ១៩៤៧-២០០៧

-ហែម ឡាច៖ ស្ថាប័ននយោបាយកម្ពុជាបច្ចុប្បន្ន ឆ្នាំ​២០២៣

-អគ្គលេខាធិការដ្ឋានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ៖ រដ្ឋធម្មនុញ្ញនៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាឆ្នាំ​១៩៩៣​

-http://www.ccc.gov.kh (http://ccc.gov.kh/)

-https://plus.freshnewsasia.com /knowledge/402717-2025-09-24-19-59-36