ដោយ : បណ្ឌិត ក្តាន់ ធុល
មន្ត្រីស្រាវជ្រាវនាយកដ្ឋានទស្សនវិជ្ជានិងសង្គមវិជ្ជា
វិទ្យាស្ថានមនុស្សសាស្ត្រនិងវិទ្យាសាស្ត្រសង្គម
រាជបណ្ឌិត្យសភាកម្ពុជា
១- សេចក្តីផ្តើម
អវិជ្ជាគឺជាការមិនយល់ មិនស្គាល់ពីធម្មជាតិពិតរបស់វត្ថុ ឬធម្មជាតិពិតនៃ អត្ថិភាពរបស់ខ្លួន ឬអាចនិយាយបានម្យ៉ាងទៀត ថា មិនមើលឃើញវត្ថុនានា ទៅតាមធម្មជាតិ ពិតរបស់វា។ ដោយសារ មនុស្សមិនមើលឃើញ វត្ថុនានាទៅតាម ធម្មជាតិពិតរបស់វានេះហើយ ទើបបានជាពួកគេមានសេចក្តីប្រាថ្នាច្រើនមិន ចេះចប់ ដែលធ្វើឱ្យពួកគេនឿយហត់ក្នុងការ ដេញតាម គ្មានម៉ោង, គ្មានពេល, និងគ្មានថ្ងៃ ឈប់សម្រាក់ពេញមួយជីវិត។ អវិជ្ជានាំឱ្យ មនុស្ស មានគំនិតប្រកាន់ខ្ជាប់ថា អ្វីៗ ទោះជា រ បស់ក្នុងខ្លួនក្តី ឬរបស់ក្រៅខ្លូនក្តី ដូចជា ដៃ, ជើង, ខ្លួនប្រាណ, ឡាន, ផ្ទះ សម្បែង, លុយកាក់, មាសប្រាក់, កូន, ប្រពន្ធ-ប្តី, គោ, ក្របី, សេះ, ដំរី...ល។ សុទ្ធ តែជារបស់ខ្លួន។ គំនិតថា អ្វីៗ ទាំងអស់ សុទ្ធតែ ជារបស់ខ្លួន នេះនាំឱ្យមនុស្ស បង្កើតនូវពាក្យ កម្មសិទ្ធិ ដើម្បីសម្គាល់ថា វត្ថុ ណាមួយ គឺជា កម្មសិទ្ធិរបស់ខ្លួន ដូចជា របស់ខ្ញុំ (my), របស់គាត់/ របស់គេ (his/her), របស់យើង (our), របស់ពួកគេ (their), របស់វា (its) ជាដើម នេះ។ ឧទាហរណ៍ គោនេះ ឬផ្ទះនោះ គឺជារបស់ពួកយើង ឬជារបស់ខ្ញុំជាដើម្បី។ តាមសច្ចភាព តើមានរបស់អ្វីខ្លះដែលជារបស់បុគ្គលណាម្នាក់យ៉ាងផ្តាច់មុខនោះ? ឧទាហរណ៍ រតនាមានលុយ២៩០០$ មានន័យថា លុយ២៩០០$ នេះគឺជាលុយកម្មសិទ្ធិ របស់នាង គ្មានអ្នកណាម្នាក់ហ៊ានយកវា ពីនាងឡើយ។ រតនាបានយកលុយ ២៩០០$ នេះ ទៅទិញម៉ូតូស្កភី (scoopy) ក្នុងតម្លៃ ២៨៥០$ មានន័យថា លុយ ២៨ ៥០$ បានចេញពីដែនកម្មសិទ្ធិរបស់នាង ហើយៗវាត្រូវវិលចូលទៅក្នុងដែនកម្ម សិទ្ធិរបស់អ្នកលក់។ នេះមានន័យថាលុយ២៨៥០$ នេះគឺជាកម្មសិទ្ធិរបស់អ្នកលក់ម៉ូតូ លែងជាកម្មសិទ្ធិរបស់រតនាទៀតហើយ។ រតនានៅសល់លុយតែ ៥០$ ប៉ុណ្ណោះ ដែលជាកម្មសិទ្ធិរបស់នាង ហើយលុយ៥០$ នេះក៏មិននៅឋិតថេរជាមួយនាងរហូតដែរ ប្រសិនបើនាងត្រូវទិញអ្វីផ្សេងទៀត។ នេះជាឧទាហរណ៍តូចមួយដែលបង្ហាញឱ្យឃើញពីអ្វីមួយ មិនឋិតនៅជានិរន្តជាមួយនឹងអ្វីមួយផ្សេងទៀត ឬជាកម្មសិទ្ធិយ៉ាងផ្តាច់មុខរបស់អ្វីមួយ ឬរបស់បុគ្គលណាម្នាក់នោះឡើយ។ អ្វីមួយឋិតនៅជាមួយនឹងអ្វីមួយផ្សេងទៀត ឬនៅជាមួយបុគ្គលណាម្នាក់ក្នុងលក្ខណៈ បណ្តោះអាសន្នតែប៉ុណ្ណោះ រួចហើយ វាក៏ផ្លាស់ ប្តូរពីអ្វីមួយឬបុគ្គលម្នាក់នោះទៅអ្វីមួយឬបុគ្គល ផ្សេងៗទៀតជាដរាបហូរហែគ្មានទីបញ្ចប់ ពេលពេលវេលាសមស្រប របស់វាមកដល់។ ការណ៍ដែលនរណាម្នាក់ប្រកាន់ខ្ជាប់ថា អ្វីមួយ គឺជារបស់ខ្លួន យ៉ាងផ្តាច់មុខនោះ ៗវាគឺជាគំនិត មាយា ការ (illusion) ដែលមានប្រភពមកពី អវិជ្ជា នេះឯង។ យ៉ាងណាម៉ិញ គំនិត ដែលនាំទៅ ដល់ ចលនាជាតិនិយមនេះ ក៏ជា គំនិត មាយាការ ដែរ ដែលប្រកាន់ខ្ជាប់ថាជាតិនេះគឺជាជាតិរបស់ ខ្លួន ជាទឹកដីកំណើតរបស់ខ្លួន ហើយដែលគ្មាន អ្នកណាម្នាក់ ឬ ជាតិណាមួយអាចហ៊ានមក ប៉ះពាល់បានឡើយ។ បន្តិចម្តងៗគំនិតនេះបាន ដឹកនាំទៅដល់ គំនិតជាតិនិយមជ្រុល ដែលគិត ហួងហែងតែអំពីជាតិខ្លួន មើលស្រាលលើជាតិ ដទៃ រួចហើយក៏គិតប្រឹងតែពីអភិវឌ្ឍនិង ពង្រីកទឹកដីជាតិរបស់ខ្លួនដែលធ្វើឱ្យប៉ះពាល់ ដល់ជាតិដទៃ ដែលនាំឱ្យកើតជម្លោះប្រដាប់ អាវុធកាប់សម្លាប់គ្នា រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃនេះ។ តើគំនិត និង ចលនាជាតិនិយមនេះគឺជាអ្វី ?
២. គំនិតជាតិនិយម
២.១. ន័យនៃជាតិនិយម
ជាតិនិយម (< ជាតិ + និយម) តាមន័យស័ព្ទភាសាជាតិ “ជាតិ” មានន័យថា កំណើត។ ឧទាហរណ៍ ជាតិខ្មែរ ជាតិចិន។ ឯពាក្យ “និយម” មានន័យថា សេចក្តី កំណត់, ធម្មតា, ធម្មជាតិ[1]។ តាមន័យស័ព្ទ ដែលគេនិយមប្រើសព្វថ្ងៃនេះ “និយម” គឺជាការប្រកាន់ខ្ជាប់, ការឱ្យតម្លៃ, ការធ្វើ ឬដើរតាម, ការទទួលឬរក្សាទុកជារបស់ ខ្លួន។ ឧទាហរណ៍ ពុទ្ធនិយម (Buddhism) គឺជាការស្រឡាញ់ពេញចិត្តនិងការប្រកាន់ ខ្ជាប់ទៅតាមការបង្រៀនរបស់ព្រះពុទ្ធ។ មនោនិយម (Idealism) គឺជាជំនឿថា វត្ថុ នានា (objects) នៅក្នុងលោកនេះគឺជា គំនិត (ideas) ដែលមានអត្ថិភាពតែនៅក្នុងគំនិតព្រះ (the mind of God) ឬមនុស្ស ដែលយល់ឃើញពីពួកវាប៉ុណ្ណោះ[2]។ ពាក្យ “និយម” ត្រូវនឹងបច្ឆឹមបទ (suffix) ពាក្យអង់គ្លេសថា “- ism” មានន័យថា និយម។ ឧទាហរណ៍ថា Marx ម៉ាក្ស > Marxism ម៉ាក្ស និយម។ Plato ផ្លេថូ > Platonism ផ្លេថូនិយម។ បើមនុស្សប្រើជា “- ist” > អ្នក...និយម។ ឧទាហរណ៍ Marx ម៉ាក្ស > Marxist អ្នកម៉ាក្សនិយម ឬអ្នកកាន់ លទ្ធិម៉ាក្ស[3]។ Aristotle អារីស្តូថល> Aristotelianist អ្នកអារីស្តូថលនិយម ឬអ្នកដើរតាមគំនិត ឬ ទស្សនវិជ្ជារបស់អារីស្តូថល។ បើនៅក្នុង ទស្សនវិជ្ជា ពាក្យ “- ism” អាចមានន័យថា លទ្ធិ (doctrine)[4], ជំនឿ (belief)[5] ឬក៏អាចមានន័យ សំដៅទៅដល់ពាក្យ មនោគមន៍វិជ្ជា (Ideology) [6]នេះផង ដែរ។ រីឯពាក្យថា “- ist” អាចឱ្យគេ សម្គាល់ថាជា សាវ័ក (follower) របស់និកាយទស្សនវិជ្ជាណាមួយក៏បាន។ ឧទាហរណ៍ Aristotelianist អ្នកអារីស្តូថលនិយម មានន័យថា អ្នកដែលជាសាវ័ករបស់រីស្តូថល។ បើនៅក្នុងបរិបទសាសនាវិញ វាសម្គាល់ថាជា សាសនិក ឬ សាសនិកា។ ឧទាហរណ៍ Buddhist ពុទ្ធសាសនិក ឬពុទ្ធ សាសនិកា។ Islamist អ៊ីស្លាមសាសនិក ឬ អ៊ីស្លាមសាសនិកា។
ហេតុនេះ ជាតិនិយម គឺជាការឱ្យ តម្លៃឈានទៅលើកតម្កើង ជាតិសាសន៍ របស់ខ្លួនឱ្យខ្ពស់ជាងជាតិសាសន៍ដទៃៗទៀត ដោយសេចក្តីយល់ថា ជាតិសាសន៍របស់ខ្លួន មានជាតិកំណើត មានវប្បធម៌ មានភាសា មានសាសនា មានការរស់នៅ ថ្លៃថ្នូរលើសជាតិដទៃៗទៀត ដែលនាំឱ្យ អ្នកជាតិនិយម (nationalist) មាន គំនិតតស៊ូ ប្តូរជីវិតស្លាប់រស់ ដើម្បីថែរក្សានិង ការពារ ក្នុងបុព្វហេតុជាតិមាតុភូមិដ៏ថ្លៃថ្លារបស់ ពួកគេ។
តាមន័យស័ព្ទភាសាអង់គ្លេស ជាតិនិយម (nationalism) គឺជាការមានវេទនារម្មណ៍ស្រឡាញ់ និងមោទនភាពខ្លាំងទៅលើប្រទេសជាតិរបស់ខ្លួន។ ការមានវេទនារម្មណ៍ស្រឡាញ់និងមោទនភាព ប្រទេសជាតិរបស់ខ្លួនខ្លាំងនេះនាំឱ្យកើតមាននូវ គំនិតស្នេហាជាតិ (patriotism)[7]។
នៅក្នុងទស្សនវិជ្ជានយោបាយ ពាក្យ ជាតិនិយម (nationalism) នេះ បើនៅក្នុងទិដ្ឋភាព វិជ្ជមានរបស់វា វាសំដៅ ដោយត្រង់ទៅរកន័យ ថា ការជាប់ស្អិត ឬ ការបូជាខ្លួន (adherence) ចំពោះ អត្តសញ្ញាណជាតិ (national identity) ដែល បានបង្កើតឡើងដោយចរិកលក្ខណៈខុស ប្លែក គ្នា ដែលជាធម្មតា វាកើតចេញមកពី ប្រវត្តិ សាស្ត្រ, វប្បធម៌, ភាសា, និង សាសនាជាតិ របស់អ្នកណាម្នាក់។ ជាតិនិយម សង្កត់ធ្ងន់ទៅលើ សិទ្ធិ (rights) របស់ជាតិចំពោះ ស្វ័យសម្រេចចិត្ត (self-determi-nation) និង អធិបតេយ្យភាព (sovereignty) ហើយទាមទារឱ្យអភិរក្ស វប្បធម៌ របស់ខ្លួន។ អ្នកជាតិនិយម (Nationalists) តែងតែ អះអាងថា តម្លៃ និង ផលប្រយោជន៍របស់ជាតិ បើទោះជាឋិតនៅក្នុងគ្រាមានគ្រោះមហន្តរាយ ឬវិបត្តិក៏ដោយក៏ត្រូវតែថែរក្សានិងការពារ សិទ្ធិរបស់ពលរដ្ឋម្នាក់ៗរបស់ខ្លួនដែរ។ ពលរដ្ឋ ម្នាក់ៗត្រូវបង្ហាញស្មារតីស្នេហាជាតិ ដោយ ស្មោះត្រង់ចំពោះជាតិ និងបម្រើគោល បំណង រួមរបស់ខ្លួន។
បើនៅក្នុងទិដ្ឋភាពអវិជ្ជមានវិញ ជាតិនិយម ប្រកាន់ខ្ជាប់នូវ សារៈសំខាន់ គ្មានហេតុផល (unreasonable importance) ចំពោះ តម្លៃសីលធម៌, វប្បធម៌ និង តម្លៃនយោបាយរបស់ជាតិ។ ការខ្វល់ខ្វាយ ផ្តាច់មុខមួយចំពោះផលប្រយោជន៍របស់ជាតិខ្លួននាំទៅរក ភាពងងឹតងងុល (blindness) និង ការច្បាំងគ្នា (belligerence) នៅក្នុងការវាយតម្លៃពីតម្លៃនិងផលប្រយោជន៍ របស់ជាតិសាសន៍ដទៃ ឬជនជាតិភាគតិច (minorities) ក្នុងជាតិរបស់ខ្លួន។ ក្នុងន័យនេះ ជាតិ និយម គឺស្ទើរតែមិនអាចញែកចេញពីគំនិតស្នេហាជាតិនិយមជ្រុល (chauvinism) បាន[8]។
២.២. សាវតារនៃគំនិតជាតិ និយម
តើដំណើររឿងរ៉ាវអំពីគំនិត ដែលនាំឱ្យកើតចេញទៅជា ចលនាជាតិនិយម នេះបានចាប់កំណើតឡើងតាំងពីពេលណាមក?
បើតាមប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជាបានឱ្យយើងដឹងថា នៅពេលមនុស្សចាប់កំណើត ឡើងដំបូងនៅក្នុងរបបកុម្មុយនិស្តបុព្វកាល (primitive communistic periods) ពួកគេពុំទាន់ចេះគិត ឬចេះធ្វើអ្វីនៅឡើយទេ។ ពួកគេរស់នៅទៅតាមធម្មជាតិ មិនមានគំនិតធ្វើផ្ទះសម្បែងដើម្បីជ្រកកោន ឬ មានគំនិតប្រមូលយកទ្រព្យសម្បត្តិ ដូចជា គ្រឿងឧបភោគ និងគ្រឿងបរិភោគមកគរ ទុកសម្រាប់ទុកប្រើប្រាស់និងបរិភោគនោះ នៅឡើយទេ។ ទន្ទឹមនឹងនេះដែរ គំនិត បែងចែកឱ្យទៅជាបក្សពួកនេះ បក្សពួកនោះ ជាតិសាសន៍ នេះ ជាតិសាសន៍នោះ ពូជអម្បូរនេះ ឬពួជអំប្បូរ នោះក៏នៅៗឡើយដែរ។ លុះមកដល់ចុង របបកុម្មុយ និស្តបុព្វកាល នេះ ទើបមាន ពន្លកគំនិត ឬ ហៅឱ្យចំថា ពន្លកទស្សនវិជ្ជា បានកើត ឡើង។ ពន្លកទស្សនវិជ្ជានេះត្រូវបានគេរកឃើញ នៅក្នុង ជំនឿទេវកថា (theology) និងនៅក្នុង ជំនឿ តូតឹម (totemism)។ រូបរាងពិតរបស់ទស្សនវិជ្ជាបានកើតឡើងនៅពេលដែលមាន បំណែងចែកវណ្ណៈ និង បំណែងចែកពលកម្ម។ បំណែងចែកវណ្ណៈ និង បំណែងចែកពលកម្ម នេះកើតឡើង នៅក្នុង របបទាសភាព។ គឺរបបនេះហើយ ដែលបានបង្កលក្ខខណ្ឌបរានុម័តិសម្រាប់កំណកំណើតទស្សនវិជ្ជា។ ទស្សនវិជ្ជា នេះលេចធ្លោឡើងនៅ សតវត្សទី៦ មុនគ.ស.[9]។
ដូច្នេះ បើតាមប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជាដូចបានរៀបរាប់មកនេះ ទស្សនវិជ្ជាបានកើត ឡើងដំបូង ដោយចាប់ផ្តើមនៅក្នុង គំនិត ទំនាស់ (conflicting thoughts) ទៅលើការបែងចែកវណ្ណៈអំពី ភាពមាន (richness) និង ភាពក្រ (poorness) ពោលគឺរវាង ម្ចាស់ទាសករ (ពួកអភិជន) និង ទាសករ (ពួកអធន) ឬរវាង បញ្ញាពលកម្ម (អ្នកចេះ ដឹង) និង កាយពលកម្ម (អ្នកធ្វើការដោយ កម្លាំងកាយ) នេះឯង។ ចំពោះ គំនិតជាតិ និយម ដែលនាំទៅដល់ ចលនាជាតិនិយម ក៏ត្រូវបានគេគិតថាបានចាប់បដិសន្ធិឡើងដោយផ្តើមចេញមកពីគំនិតបែងចែក វណ្ណៈរវាង អ្នកមាន-អ្នកក្រ, អ្នកចេះ-អ្នក ល្ងង, អ្នកល្អ-អ្នកអាក្រក់ នេះដែរ។ គំនិតទំនាស់នេះបានបន្តការតស៊ូជាគូបដិបក្ខ ជាមួយគ្នានៅទូទាំងប្រវត្តិសាស្រ្តមនុស្សជាតិរហូតមកដល់សព្វថ្ងៃនេះ។ អ្នកដែលកើតគំនិតញែក ភាពមាន ឱ្យដាច់ចេញពី ភាពក្រ ឬ ភាពចេះដឹង ឱ្យដាច់ចេញពី ភាពល្ងង់ខ្លៅ នេះគឺគ្មានកើតចេញពីអ្នកណាក្រៅពីពួកបញ្ញាពលកម្ម ដែលជា ពួកបញ្ញាជន ហើយក៏ជា ពួកអ្នកមាន នេះនោះឡើយ។ ឧទាហរណ៍ នៅក្នុងសង្គមក្រិកបូរាណ នៅសម័យផ្លេថូ (៤២៨ - ៣៤៧ មុនគ.ស.) ផ្លេថូឥតបានគិតថា មនុស្សទាំងអស់សុទ្ធតែមានតម្លៃជាមនុស្ស ដូចៗគ្នានោះទេ។ លោកយល់ថា មានតែមនុស្សមួយចំនួនតូចទេដែលមានតម្លៃជាមនុស្ស និងមានសីលធម៌។ រីឯទាសករគឺជាសត្វដែលចេះនិយាយ។ បើពួកគេគឺជាសត្វ ហេតុនេះពួកគេក៏គ្មានសីលធម៌នោះ ដែរ[10]។
គូបដិបក្ខៈ ភាពមាន-ភាពក្រ, ភាព មានបញ្ញា- ភាពល្ងង់ខ្លៅ, ភាពល្អ-ភាព អាក្រក់, ភាពមានតម្លៃ-ភាពឥតតម្លៃ មានផ្ទុកនូវគុណភាព, តម្លៃ, និងផលប្រយោជន៍ មិនដូចគ្នាទេ។ គ្រប់ពាក្យនៅខាងដើមគូបដិបក្ខនីមួយៗ សុទ្ធតែមានផ្ទុកនូវគុណ ភាពនិងតម្លៃវិជ្ជមាន ដូចជា មានសារៈ សំខាន់ (important), គួរឱ្យចង់បាន (desirable), មានន័យ (meaningful), គួរឱ្យចូលចិត្ដ (preferable), មានប្រយោជន៍ (useful), គួរឱ្យចាប់អារម្មណ៍ (interesting) ...ល[11]។ ឯចំពោះពាក្យខាងចុងនៃគូបដិបក្ខនីមួយៗវិញ សុទ្ធតែមានផ្ទុកនូវគុណភាពនិងតម្លៃ អវិជ្ជមាន ដូចជា គ្មានសំខាន់ (unimportant), មិនគួរឱ្យចង់បាន (undesirable), គ្មានន័យ (meaningless), មិនគួរឱ្យចូលចិត្ដ (unpreferable) ឥតប្រយោជន៍ (useless), មិនគួរឱ្យចាប់អារម្មណ៍ (uninteresting) ...ល។
រវាងគុណភាពនិងតម្លៃវិជ្ជមាន និង អវិជ្ជមានទាំងពីរនេះ មនុស្សដែលជាសត្វ មាន ចិត្ត (mind) សម្រាប់គិតពិចារណា បានរកឃើញនិងឱ្យតម្លៃជាខ្លាំងទៅលើ គុណភាពនិងតម្លៃវិជ្ជមានជាងគុណភាពនិងតម្លៃអវិជ្ជមាន ពីព្រោះវាគឺជាមូលដ្ឋាន សម្រាប់អត្ថិភាពពិតប្រាកដរបស់គេ។ វា មានឥទ្ធិពលមកលើការគិត, បង្កើតឱ្យមានឥរិយាបថ, ធ្វើឱ្យគោលការណ៍និងទស្សនៈ របស់គេមានរូបរាងឡើង, ហើយនិងផ្ដល់ នូវលក្ខណៈគ្រប់គ្រាន់ចំពោះជម្រើស របស់គេ។ ចំណែកឯគុណភាពនិងតម្លៃ អវិជ្ជមានវិញ ត្រូវគេនិយាយថា អន់, ថោក, គួរឱ្យស្អប់ខ្ពើម ហើយគេត្រូវតែដកខ្លួន ចេញឱ្យបានកាន់តែឆ្ងាយកាន់តែល្អ។ ហើយមនុស្សដែលមានគុណភាព និង តម្លៃអវិជ្ជមាននេះត្រូវបានគេចាត់ទុកមកនៅត្រឹមកម្រិត សត្វតិរច្ឆាន ឬ សត្វថ្នាក់ទាប តែប៉ុណ្ណោះ។
ដូចនេះ គំនិតនៅក្នុងការបែងចែក វណ្ណៈ ឬគំនិតញែកវត្ថុមួយដើម្បីរកឱ្យ ឃើញពីចរិកលក្ខណៈខុសប្លែកគ្នាពីវត្ថុមួយផ្សេងទៀត គឺជាគំនិតបង្កើតឱ្យមាន ទំនាស់រវាងអង្គវត្ថុ។ តាមតថភាព និងសច្ចភាព វត្ថុនានាមិនដូចគ្នានោះឡើយ។ ភាពដូចគ្នានៃអង្គវត្ថុគឺជាភាពខុសគ្នានៃអង្គវត្ថុ វាគឺជាគំនិតត្រឹមត្រូវ។ ប៉ុន្តែបើយើងគោរពទៅតាមគោលការណ៍ញែកនេះ អ្នកមាន និងអ្នកក្រ អ្នកឆ្លាតនិងអ្នកល្ងង់មិនអាចចូលគ្នាចុះ និងអាចជួយបំពេញឱ្យគ្នាបានដោយសុខដុមឡើយ។ វាត្រូវដើរផ្ទុយពីគោលគំនិតខ្មែរដែលលើកឡើងថា “អ្នកមានរក្សាខ្សត់ ដូចសំពត់ព័ទ្ធពីក្រៅ អ្នកប្រាជ្ញរក្សាខ្លៅដូចសំពៅនូវសំប៉ាន” ហើយ។
[1] ជួនណាត, វចនានុក្រមខ្មែរអេឡិចត្រូនិច, រក្សា សិទ្ធិដោយវិទ្យាស្ថានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ, ២០ ០៨, ទំព័រ ជាតិ, និយម
[2] Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, 3rd ed. p faith, p idealism
[3] Franklin E. Huffman and Im Proum, English-Khmer Dictionary, New Haven and London, Yale University Press, 1977, p 315
[4] ជាសេចក្ដីយល់ឃើញ; សេចក្ដីប្រកាន់ជំនឿ, ជំនឿ; ការប្រកាន់តាមយោបល់របស់ខ្លួន ឬតាមទម្លាប់; ពិធី, បែបបទ; ការនិយម។ ឧទាហរណ៍ Confuscianism លទ្ធិខុងជឺ ឬខុងជឺនិយម; Mate-riallism លទ្ធិរូបធាតុ ឬរូបធាតុនិយម។
[5] ជាវេទនារម្មណ៍មួយថា អ្វីមួយឬនណាម្នាក់ មានតថ (real) និងមានសច្ច (true); ការជឿជាក់ ឬការមានទំនុកចិត្តលើ។
[6] ជាសំណុំគំនិត ឬជំនឿដែលបង្កើតជាមូលដ្ឋាន ទ្រឹស្តីសេដ្ឋកិច្ច ឬនយោបាយ ឬសំណុំគំនិត ឬ ជំនឿដែលបានរៀបចំឡើងដោយក្រុម ឬបុគ្គល ណាមួយ។ ឧទាហរណ៍ មនោគមវិជ្ជាម៉ាក្សនិយ ម, មនោគមន៍វិជ្ជាពួកគហបតី, មនោគមន៍វិជ្ជាសេដ្ឋ កិច្ចនិយម, មនោគមន៍វិជ្ជាពួកសេរី, មនោគមន៍ វិជ្ជាពួកកុម្មុយនិស្ត។
[7]Jonathan Crowther, Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English, Oxford University Press, Oxford New York, 5th Ed, 1995, p 773
[8] Nicholas Bunnin And Jiyuan Yu, The Blackwell Dictionary of Western Philosophy, USA, First published, 2004 p.455
[9] ឆយ យីហ៊ាង, “ប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជាបស្ចឹមប្រទេស, ប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជាបូរាណសម័យក្រិក”,សាកល វិទ្យាល័យភូមិន្ទភ្នំពេញ, ១៩៩៤, ទំព័រ ៤
[10] ឆយ យីហ៊ាង, “ប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជាបស្ចឹមប្រទេស, ប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជាបូរាណសម័យក្រិក”,សាកល វិទ្យាល័យភូមិន្ទភ្នំពេញ, ១៩៩៤, ទំព័រ ៦៣
[11] Venancio B. Ardales, “Introductory text to philosophy,”2nd printing, New York, 1974 p.76 -77
៣. ចលនាជាតិនិយម
៣.១. ចលនាជាតិនិយមសង្គម អាល្លឺម៉ង់
ដូចមិត្តអ្នកអានជ្រាបស្រាប់មក ហើយថា បំណែងចែកវណ្ណៈគឺជាបុព្វហេតុចម្បងនៃ គំនិតជាតិនិយម។ តាមក្រិត ក្រមធម្មជាតិ អ្នកមាន ឬអ្នកចេះ គឺជាអ្នក ដែលមានអានុភាព ឬសក្តានុពលភាព ខ្លាំងមកលើអ្នកអ្នកក្រ ឬអ្នកល្ងង់តាម រយៈកម្លាំងកាយ, កម្លាំងទ្រព្រសម្បត្តិ ឬ កម្លាំងបញ្ញាដោយវិជ្ជមាន ឬដោយអវិជ្ជ មាន។ ដោយវិជ្ជមាន មានដូចជាការជួយ ផ្តល់កម្លាំងកាយ ជួយទំនុកបម្រុងសម្ភារៈ គ្រឿងឧបភោគបរិភោគ...ល។ ជួយផ្តល់ កម្លាំងចិត្ត ដូចជាណែនាំឱ្យអ្នកក្រ ឬអ្នក ល្ងង់ មានសេចក្តីសង្ឃឹមនៅក្នុងជីវិត, ជួយ ថែរក្សាការពារពួកគេឱ្យរស់នៅបាន ដោយសេចក្តីសុខនិងសេចក្តីចម្រើន...ល។ ដោយអវិជ្ជមាន មានដូចជា ការកេងប្រវ័ញ្ចលើកម្លាំងញើសឈាមអ្នកក្រ ឬ អ្នកល្ងង់ដែលនាំឱ្យការរស់នៅរបស់ពួកគេកាន់តែក្រទៅៗ កាន់តែលំបាកទៅៗ រហូតដល់ទៅវិនាសអស់ទ្រព្យសម្បត្តិ បាត់បង់ជីវិត បែកបាក់ក្រុមគ្រួសារ និង ឈានទៅដល់វិនាសបាត់បង់អស់នូវជាតិ មាតុភូមិជាទីស្រឡាញ់របស់ខ្លួន។ បុគ្គលម្នាក់ ឬជាតិមួយដែលមាន កម្លាំងអរិយធម៌ (civilizational power)ខ្លាំង ហើយប្រើ ឥទ្ធិពលអវិជ្ជាមកលើបុគ្គលឬជាតិទន់ខ្សោយជាងមួយ វាធ្វើឱ្យជម្លោះបង្កទៅជាសង្រ្គាម រវាងបុគ្គលនិងបុគ្គល ឬរវាងជាតិមួយនិងជាតិមួយទៀតកើតឡើង។ ហើយ បើបុគ្គលម្នាក់ ឬជាតិមួយប្រកាន់គំនិតទៅ តាមច្បាប់ធម្មជាតិ អ្នកខ្លាំងជាអ្នកឈ្នះ អ្នកខ្សោយជាអ្នកចាញ់ និងរងគ្រោះភ័យន្តរាយ ត្រីធំស៊ីត្រីតូច ឬទឹកឡើងត្រីស៊ីស្រមោច ដល់ទឹកហោចស្រមោចស៊ីត្រីនោះ នេះគឺជាគំនិតបង្កើតឱ្យមានការតស៊ូរវាងបុគ្គលនិងបុគ្គល រវាងជាតិមួយនិងជាតិមួយ ដែលនាំទៅដល់ការបំផ្លាញគ្នាគ្មានទីបញ្ចប់ រហូតដល់រលាយផែនដីសូន្យអស់ ដែលជាចុងក្រោយ គឺគ្មានពូជសាសន៍ ណាអាចនៅមានអត្ថិភាពបានឡើយ។ បុគ្គលម្នាក់ ឬជាតិមួយដែលធ្លាប់តែខ្លាំង និង បុគ្គលម្នាក់ឬជាតិមួយ ដែលធ្លាប់តែ ខ្សោយនឹងត្រូវតស៊ូជាមួយគ្នាជាដរាប។ ដល់ដំណើរប្រែប្រួលនៃពេលវេលាឈានចូលមកដល់ ជាតិមួយដែលធ្លាប់តែខ្លាំងក៏ធ្លាក់ទៅជាខ្សោយ ជាតិមួយដែលធ្លាប់តែខ្សោយក៏ប្រែទៅជាខ្លាំង ត្រូវតស៊ូនៅក្នុង គំនិតសងសឹកដណ្តើមឈ្នះចាញ់ ដើម្បីដណ្តើមយកអានុភាពលើគ្នាទៅវិញទៅមក។ អ្នកចាញ់ត្រូវបាត់បង់ទឹកដី, បាត់ ជាតិសាសន៍ពូជអំម្បូរ, បាត់បង់ភាសា ប្រពៃណីទំនៀមទម្លាប់ជាទីស្រឡាញ់ របស់ខ្លួន។ ដោយសារសេចក្តីស្រឡាញ់ នេះទើប ចលនាជាតិនិយម ក៏បានកើត ឡើង។ បើដូច្នេះ មនុស្សមិនអាចរស់នៅជាមួយគ្នាដោយប្រើប្រាស់ច្បាប់ធម្មជាតិបានឡើយ។
នៅក្នុងសង្គមអាល្លឺម៉ង់ដែលដឹក នាំដោយ អេដុល្ហ្វ ហ៊ី ត្លែរ (Adolf Hitler ១៨៨៩- ១៩៤៥) គាត់បានសម្លាប់ ជន ជាតិជ្វីហ្វ (the Jewish people) អស់រហូតដល់ទៅជាង៦ លាននាក់ រឿងនេះក៏មកពីមូលហេតុសងសឹកនៅក្នុងរឿងជាតិយមជាមួយជាមួយនឹង ជនជាតិជ្វីហ្វ ដែលសព្វថ្ងៃជា ជនជាតិអ៊ីស្រាអែល (Israel people) ដោយមានមូលហេតុដូចខាងក្រោម៖
ដើមហេតុទី១ បណ្តាលមកពីកាល នៅជាយុវវ័យកំពុងសិក្សា ហ៊ីត្លែរ មានចំណង់ចំណូលចិត្តទៅលើ មុខវិជ្ជាសិល្បៈ ប៉ុន្តែ គ្រឹះស្ថានសិក្សានៅទីក្រុង វីយែន (Vienna) ប្រទេសអូទ្រីស ដែលគ្រប់គ្រង ដោយជនជាតិជ្វីហ្វមិនព្រមទទួលយកលោកឱ្យចូលរៀននោះឡើយ។ ដើមហេតុ ទី២ ក្រោយពេលលោកបរាជ័យមិនបានចូលរៀន មុខវិជ្ជាសិល្បៈ ហ៊ីត្លែរ បានទៅស្នាក់អាស្រ័យនៅផ្ទះជួលមួយដែលមាន ម្ចាស់ផ្ទះ ជាជនជាតិជ្វីហ្វ ដែលមានចរិកក្អេងក្អាង ចូលចិត្តមាក់ងាយអ្នកដទៃ រួមទាំង ហ៊ីត្លែរ ខ្លួនឯងនេះផង។ ដើមហេតុ ទី៣ នៅក្នុងឆ្នាំ៨៩៨៧ អាល្លឺម៉ង់អូទ្រីស ជនជាតិជ្វិហ្វអម្បូរជ្វីហ្វអន្តោប្រវេសន៍ ភាគច្រើនគឺជាអ្នកមានទ្រព្យសម្បត្តិស្តុកស្តម្ភ ហើយក៏ជាអ្នកគ្រប់គ្រង ក្តោបក្តាប់លើសេដ្ឋកិច្ចមួយភាគធំនៅក្នុងសង្គម ខណៈពេលដែលជនជាតិម្ចាស់ស្រុកបែរ ជាក្រតោកយ៉ាក ត្រដាបត្រដួសទៅវិញ។ ហ៊ីត្លែរ និងជនជាតិអាល្លឺម៉ងអូទ្រីសដទៃ ទៀតបានទទួលរងនូវការមើលងាយ មើលថោកជារឿយៗពីសំណាក់ជនជាតិ ជ្វីហ្វអន្តោប្រវេសន៍។ ដើមហេតុទី៤ ហ៊ីត្លែរ មានរឿងដ៏សែនខ្លោចផ្សាមួយ ពាក់ព័ន្ធទៅនឹងម្តាយលោកមានជំងឺមហារីកសុដន។ គាត់ស្លាប់បាត់បង់ជីវិត នៅមន្ទីរពេទ្យ ដោយសារតែការធ្វេសប្រហែសរបស់ក្រុមគ្រូពេទ្យជាជនជាតិ ជ្វីហ្វ។ មរណភាពរបស់ម្តាយ ហ៊ីត្លែរ បានធ្វើឱ្យកំហឹងគុំគួនរបស់យុវជនរូបនេះកាន់តែពុះកញ្ជ្រោលខ្លាំងឡើងចំពោះអម្បូរជនជាតិជ្វីហ្វ។ ដើមហេតុទី៥ គឺជាមូលហេតុ មួយទៀតដែលសៀវភៅជាច្រើនបានលើកឡើងពីហ៊ីត្លែរ ដែលមានការខឹងសម្បារជាមួយនឹង ជនជាតិជ្វីហ្វ ដែលមានបំណងចង់បម្លែងប្រទេសអាល្លឺម៉ង់ ទៅជាប្រទេសជនជាតិជ្វិហ្វ[1]។
មូលហេតុដូចបានរៀបរាប់មកនេះ នៅពេលដែល ហ៊ីត្លែរ បានឡើងធ្វើជាមេដឹកនាំនៅប្រទេសអាល្លឺម៉ង់ ការសងសឹកចំពោះជនជាតិជ្វីហ្វ និងបុព្វហេតុជាតិនិយមក៏កើតមានជាហូរហែរហូតដល់ធ្វើឱ្យជនជាតិនេះវិនាសបាត់បង់ជីវិតអស់រហូតដល់ទៅជាង៦ លាននាក់។
៣. ២. ចលនាជាតិនិយមនៅអាស៊ី
សង្រ្គាមលោកលើកទី២បានចាប់ ផ្តើមនៅថ្ងៃទី១ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ១៩៣៩ ហើយ បានបញ្ចប់ទៅវិញនៅថ្ងៃទី២ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ ១៩៤៥។ សង្រ្គាមនេះបានបញ្ឆេះឡើង ដោយមហិច្ឆតារបស់ ប្លុកយោធាឈ្លានពាន អាល្លឺម៉ង់-អ៊ីតាលី-ជប៉ុន ឬ សម្ព័ន្ធភាពត្រីភាគីពបែរឡាំង-រ៉ូម-តូក្យូ មានពួកហ្វាស៊ីស អ៊ីតាលី, ណាស៊ីអាល្លឺម៉ង់, និងយោធា និយមជប៉ុន ដែលជាប្លុកថ្មីក្រោយសង្រ្គាម លោកលើកទី១ ដែលមានបំណងចង់ត្រួត ត្រាលើពិភពលោកខាងផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច, កម្លាំងយោធា, និងភូមិសាស្រ្តនយោបាយ ហើយដែលក្រោយមកប្លុកយោធាថ្មីនេះ ត្រូវប្រឈមមុខកាន់តែស្រួចស្រាវទល់នឹងអតីតមហាអំណាចចាស់ៗមាន អង់គ្លេស, បារាំង, សហភាពសូវៀត, និងសហរដ្ឋអាម៉េរិក[2]។ សង្រ្គាមនេះបានបង្កវិនាសកម្ម យ៉ាងធ្ងន់ធ្ងរដល់ប្រទេសជាច្រើននៅក្នុង ពិភពលោក ទាំងជីវិតមនុស្ស, ទ្រព្យសម្បត្តិ, ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ, ទាំងទឹកដី , ពូជសាសន៍ ភាសា...ល។ ដែលមកដល់ពេលនេះ ប្រទេសមួយចំនួននៅតែបន្តរងគ្រោះដោយសារតែពួកអាណានិគមរបស់ពួកមហាអំណាចអឺរ៉ុបដែលបានពុះជ្រៀកទឹកដីរបស់ពួកគេឱ្យទៅជាចម្រៀកៗដើម្បីចែកគ្នាត្រួតត្រា ដែលនាំឱ្យបាត់បង់ជាតិមាតុភូមិជាទីស្រឡាញ់របស់ពួកគេ។
ទិដ្ឋភាពរងគ្រោះដូចបានរៀបរាប់មកនេះបានជំរុញឱ្យកើតមានដោយមិនដឹងខ្លួននូវមនោសញ្ចេតនាជាតិនិយម ដែលបានប្រែក្លាយទៅជាចលនាប្រឆាំងពួកអាណានិគមស្បែកសដែលមកពីអឺរ៉ុប ឬពួកអាណានិគមជប៉ុន។ គឺចលនាប្រឆាំងពួកអាណានិគមនេះហើយ ដែលជាបុព្វហេតុមូលដ្ឋាននៃគណបក្ស ឬចលនា នយោបាយដែលបានផ្តើមលេចចេញជារូបរាងនៅចុងស.វ.ទី១៩ ដើម ស.វ.ទី២០ នៅតាមបណ្តាប្រទេសអាស៊ីនានា។ គណបក្សឬចលនានយោបាយទាំងអស់នេះមានគោលដៅដើមតែមួយដូចគ្នានោះ គឺ ការទាមទារឯករាជ្យ។ ជាក់ស្តែង បក្សសមាជជាតិឥណ្ឌាបង្កើតឡើងនៅឆ្នាំ១៨៨៥, សមាគមន៍យុវជនពុទ្ធបរិស័ទ ភូមាបង្កើតឡើងនៅឆ្នាំ១៩០៦, បក្ស គូមីងតុងបង្កើតឡើងនៅឆ្នាំ ១៩១២ នៅ ចិន...ល។
នៅក្នុងចលនាតស៊ូជាតិនិយមនេះ ឥណ្ឌាបានតស៊ូទាមទារឯករាជ្យពីអាណានិគមអង់គ្លេសនៅឆ្នាំ១៩៤៧, ភូមានៅ ឆ្នាំ១៩៤៨, ស្រីលង្កានៅឆ្នាំ១៩៤៨, និង ម៉ាឡេស៊ីនៅឆ្នាំ ១៩៥៨។ នៅឥណ្ឌូចិន កម្ពុជាបានទទួលឯករាជ្យពីបារាំងនៅឆ្នាំ១៩៥៣, ឡាវនៅឆ្នាំ ១៩៥៤, វៀតណាម នៅឆ្នាំ១៩៥៤។ ដោយឡែក ឥណ្ឌូនេស៊ី ទទួលឯករាជ្យពីហូឡង់នៅឆ្នាំ១៩៤៩។ រីឯហ្វីលីពីនក្លាយជាប្រទេសឯករាជ្យ ពេញលេញនៅឆ្នាំ១៩៤៦[3]។
[1] YouTube, Share Knowledge (SK), February 8, 2017, ហេតុអ្វីហ៊ីត្លែរសម្លាប់ជនជាតិជ្វីហ្វ អស់ជាង ៦ លាននាក់?
[2] គរុនិស្សិតប្រវត្តិវិទ្យាជំនាន់២១, ប្រវត្តិសាស្ត្រ សកលលោក, វិទ្យាស្ថានជាតិអប់រំ, ឆ្នាំ?, ទំព័រ ១
[3] ហ្សង់-ហ្វ្រង់ស័រតាន់, មនោសញ្ចេតនាជាតិ និយមនៃប្រជាជាតិអាស៊ីអាគ្នេយ៍, ប្រភព ដើមពីនាទីភូមិសាស្រ្តនយោបាយរបស់វិទ្យុបា រាំងអន្តរជាតិ ផ្សាយជាខេមរភាសា(rfi), តំណ ភ្ជាប់ព័ត៌មានវិទ្យុបារាំង៖ http;//km.rfi.fr
៤. ភាពមិនឯករាជ្យនៃគំនិតនិង ចលនាជាតិនិយម
ភាពមិនឯករាជ្យនៃគំនិតនិងចលនា ជាតិនិយម មានន័យថា គំនិតនិងចលនាជាតិនិយមមិនអាចប្រព្រឹត្តទៅដោយឯកឯងតែឯងដោយមិនពឹងអាស្រ័យទៅលើជាតិសាសន៍ដទៃបានដោយមានការរីកធំធាតុ និងមានអាយុយូរអង្វែងបាននោះឡើយ។ នេះមានន័យថា គំនិតនិងចលនា ជាតិនិយមអាចមានអត្ថិភាពបានគឺត្រូវ ពឹងអាស្រ័យជាមួយនឹងជាតិដទៃៗទៀត ទើបវាមានការរីកធំធាតុ និងមាននិរន្តរភាពយូរអង្វែងបាន។ រឿងនេះវាមានតថភាពនិងសច្ចភាព សម្រាប់គ្រប់អង្គវត្ថុទាំងអស់ មិនថាតែគំនិតនិងចលនាជាតិនិយម មួយនេះទេ។ ដូចព្រះរាជសម្ភារ កវីរាជ សតវត្សទី១៧បានចារទុកថា ៖ “ខ្លែងហើរ ដ្បិតខ្យល់ នាយថ្កើងដ្បិតពល រក្សាឱ្យ សុខ ទ្រព្យគង់ដ្បិតស្រី ចេះសំចៃទុកផ្ទះធំ ស្រណុកដ្បិតភរិយាជា[1]។” ប្តីនឹងប្រពន្ធ, ប្រៀបដូចអណ្តាតនិងធ្មេញ ពួកវាតែងពឹងអាស្រ័យគ្នា ទើបមនុស្សអាចរស់បាន ទើបគូស្រករមួយមានកូន មានទ្រព្យ សម្បត្តិស្តុកស្តម្ភ ទើបមានផ្ទះធំទ្រនំខ្ពស់បាន។ សម្លមួយឆ្នាំងដែលឆ្ងាញ់មិនមែន មកពីត្រី ឬអំបិល ឬមកពីទឹកតែម្យ៉ាង នោះទេ គឺវាឆ្ងាញ់មកពីភាពប៉ិនប្រសប់របស់ចុងភៅដែលចេះផ្សំធាតុទាំងនេះ ចូលគ្នា ដោយគិតរួមទាំងគ្រឿង អ្នកទទួលទាន និងទាំងបរិយាកាសមនោរម្យទៀត ផង។ ដូចគ្នានេះដែរ ជាតិឬអរិយធម៌របស់ជាតិមួយដែលចម្រើនរុងរឿងនិងជឿនលឿនទៅបានគឺមិនមែនមកពីជាតិទោល ឬជាតិដែលមានពូជសុទ្ធដោយឡែកតែឯងដោយមិនមានទំនាក់ទំនងជាមួយនឹង ជាតិសាសន៍ដទៃនោះទេ។ គឺវាអាស្រ័យទៅលើចំណេះដឹង ឬភាពវ័យឆ្លាតរបស់ជាតិនោះ ដែលមានទម្លាប់បើកទូលាយ ផ្លូវចិត្ត ចេះបង្កើតទំនាក់ទំនងល្អជាមួយ នឹងអរិយធម៌របស់ជាតិដទៃ ដែលមានអរិយធម៌ចម្រើនរុងរឿងនិងចេះទទួល យកហើយនិងចេះដាំស្លចម្រាញ់គំនិត វប្បធម៌និងសង្គមធម៌ល្អៗរបស់ជាតិដទៃៗ ទាំងនោះមកផ្សំចូលជាមួយនឹងគំនិតវប្ប ធម៌និងសង្គមធម៌របស់ជាតិខ្លួន ទើបក្លាយទៅជាអរិយប្រទេសមួយបាន។ ជាតិមួយ ដែលចេះអភិវឌ្ឍជាតិ ឬអរិយធម៌ជាតិរបស់ខ្លួនឱ្យចម្រើនរុងរឿង និងជឿនលឿនតាមដំណើរបែបនេះទៅបាន នេះ ទើបមានឈ្មោះថាជាជាតិដែលចេះស្រឡាញ់ជាតិមាតុប្រទេសខ្លួន ឬពោល ដោយខ្លីថា អ្នកស្នេហាជាតិ អ្នកស្រឡាញ់ជាតិ ឬ អ្នកជាតិនិយម (nationalists)។ ត្រឹងងាបានសរសេរថា “អរិយធម៌របស់ ប្រទេសធំៗ ដែលរីកចម្រើនគឺសុទ្ធតែជា ផលរួមនៃអរិយធម៌ជាច្រើនដូចជាអរិយធម៌អឺរ៉ុប-អាម៉េរិក-រុស្សី-ចិន-ជប៉ុនជា ដើម។[2]” សម្តីនេះមានតថភាពនិងសច្ចភាព។ នៅក្នុងសង្គមខ្មែរ អ្វីដែលជារបស់ ខ្មែរសុទ្ធដែលកើតឡើងដោយដៃខ្មែរសុទ្ធ មុននឹងទទួលយកគំនិតពីឥណ្ឌាដូចជា ព្រហ្មញ្ញសាសនា ឬព្រះពុទ្ធសាសនា ខ្មែរ មានមូលដ្ឋានជំនឿដើមរបស់ខ្លួន ដូចជា ជំនឿលើព្រលឹងរបស់អ្នកស្លាប់ទៅហើយមិនសូន្យ ហើយទៅចាប់ជាតិជាថ្មី ហើយ និងជំនឿតូតឹម (totemism) ដែលខ្មែរជឿថា ខ្លួនបានបន្តពូជពង្សមកពីសត្វត្រកួត ឬសត្វនាគ ដូចជាកូនស្រីស្តេចភូជង្គនាគ នៅក្នុងពិធីមង្គលការត្រង់វគ្គព្រះថោង តោងស្បៃនាងនាគជាដើម។ ជំនឿនេះ នៅមានអត្ថិភាពរហូតមកដល់សព្វថ្ងៃ ដែលយើងស្គាល់ថាជាអារក្ស-អ្នកតា ឬពិធីព្រះថោងតោងស្បៃនាងនាគនេះ ឯង។ នៅក្នុងន័យនេះ បើខ្មែរមានតែជំនឿ ដើមរបស់ខ្លួននេះតែម្យ៉ាង ខ្មែរក៏មិនមាន ប្រវត្តិធ្លាប់ជាអ្នកកសាងអរិយធម៌មួយដ៏ រុងរឿងនៅសម័យអង្គរ គ្មានប្រាង្គប្រា សាទល្អៗ, គ្មានទីវត្តអារាម, គ្មានភាសា, គ្មានអក្សរ (ភាសានិងអក្សរបាលី-សំស្ក្រឹត) នេះនោះដែរ។ ហេតុនេះ ព្រហ្មញ្ញសាស នា និងព្រះពុទ្ធសាសនាដែលខ្មែរទទួល យកមកពីឥណ្ឌាគឺជាកម្លាំងចលករបាន ជួយជម្រុញនិងជួយអភិវឌ្ឍគំនិតទស្សន វិជ្ជាខ្មែរឱ្យសម្បូរបែប ដែលនាំឱ្យអរិយធម៌ ខ្មែរសម្បូរមែកធាងឡើងដល់កំពូល។
ហេតុនេះ ធាតុសុទ្ធ ឬគុណភាព សុទ្ធ ដូចជា ពូជសុទ្ធ, ខ្មែរសុទ្ធ, ចិនសុទ្ធ, សៀមសុទ្ធ, អង់គ្លេសសុទ្ធ, រុស្ស៊ីសុទ្ធ...ល។ មិនមែនជាធាតុឬគុណភាពចម្រើនរុង រឿងនិងជឿនលឿននោះឡើយ។ រឿងនេះ គេអាចពិនិត្យមើលគូស្រករប្តីប្រពន្ធ ដែលមានប្រភពមកពីពូជតែមួយ ពេលមានកូន ៗនោះមិនឆ្លាតឡើយ។ កូនដែល ល្អនិងឆ្លាត គឺកូនដែលមានប្រភពមកពី ឪពុកម្តាយមកពីត្រកូលផ្សេងគ្នា ឬកូន កាត់ជាតិដទៃ (កូនកាត់ពីរសាសន៍ ឬបី សាសន៍)។ គំនិតដែលល្អគឺគំនិតដែលចេះ បើកទូលាយផ្លូវចិត្ត (open-mindedness) ទទួលយកគំនិតល្អៗពីគំនិតអ្នកដទៃ។ ដើម្បីអភិវឌ្ឍជាតិមួយឱ្យចម្រើន គេត្រូវ សិក្សារៀនសូត្រពីជាតិចម្រើនដទៃៗ។ នៅក្នុងពិភពលោក សហរដ្ឋអាម៉េរិកគឺជាប្រ ទេសមហាអំណាចធំ ទាំងខាងបច្ចេកវិទ្យា, ទាំងខាងកម្លាំងយោធា, សេដ្ឋកិច្ច, ទឹកដី, និងទាំងខាងចំនួនប្រជាជនច្រើនដែល មានជីវភាពធូធា។ ប្រទេសមហាអំណាចធំមួយនេះក្លាយជាប្រទេសមហាអំណាច ក៏ដោយសារតែប្រទេសនេះចេះបើកទូលាយទទួលយកជនជាតិមកពីគ្រប់ប្រទេសដូចជាអាល្លឺម៉ង់, រុស្ស៊ី, បារាំង, អង់ គ្លេស, ចិន...ល។ ឧទាហរណ៍ អាល់ប៊ឺត អាញស្តាញ (Albert Einstein) គឺជាកំពូលអ្នកប្រាជ្ញរូបវិទ្យាទ្រឹស្តីសញ្ជាតិអាម៉េរិក ដើមកំណើតអាល្លឺម៉ង់។ លោកគឺជាបិតា នៃអាវុធនុយក្លេអ៊ែរ ដែលធ្វើឱ្យអាម៉េរិក ក្លាយទៅជាប្រទេសមហាអំណាចខាងសព្វាវុធ។ ក្រុមហ៊ុន អេបផល (Apple) របស់ ស្ទីវចប្ស (Steve Jobs) ដែលឪពុក របស់លោកគឺជាជនអន្តោប្រវេស្សន៍ជនជាតិសេរី, មហាសេដ្ឋី ជេហ្វ បេហ្សូស (Jeff Bezos) ដែលជាអ្នកបង្កើតក្រុមហ៊ុន អាម៉ាហ្សូន ជាជនអន្តោប្រវេស្សន៍មកពីប្រទេស គ្យូបា (Cuba), ក្រុមហ៊ុន ហ្គូហ្គល (Google) អ្នកបង្កើតមានពីរនាក់ ដែល ម្នាក់មានឪពុកម្តាយគឺជាជនភៀសខ្លួនមកពីសហភាពសូវៀត, ក្រុមហ៊ុន ថេស្លា (Tesla) របស់ អ៊ីឡូនម៉ាស្ក (Elon Musk) ដែលលោក អ៊ីឡូនម៉ាស្កគឺជាជនអន្តោ ប្រវេស្សន៍មកពីអាហ្វ្រិកខាងត្បូង...ល។ ឃើញថា សហរដ្ឋអាម៉េរិកក្លាយជាមហាអំណាចសេដ្ឋកិច្ចក៏ដោយសារតែមានក្រុម ហ៊ុនខ្នាតយក្សចំនួន៥០០ក្រុមហ៊ុន ដែល អ្នកបង្កើតពួកវាគឺ៤៥%ហើយដែលជាជន អន្តោប្រវេស្សន៍ ឬក៏ជាកូនរបស់ជនអន្តោ ប្រវេស្សន៍។
ហេតុនេះ ជាតិមួយមិនអាចមាន អត្ថិភាពប្រកបដោយវិបុលភាពដោយឯករាជ្យពីជាតិដទៃបានឡើយ។ ការមាន មោទកភាពជាតិខ្លួនដោយមើលស្រាល លើជាតិដទៃ គឺជាគំនិតធ្វើឱ្យអន់ថយ ដល់ជាតិរបស់ខ្លួន។
៥. វិជ្ជមានភាពនិងអវិជ្ជមានភាព នៃគំនិតនិងចលនាជាតិនិយម
គំនិតដែលនាំទៅដល់ចលនាជាតិ និយមនៅក្នុងក្របខណ្ឌសម្មាទិដ្ឋិ និង សម្មាសង្កប្បដែលបើកទៅរកការឱ្យតម្លៃ ជាតិរបស់ខ្លួននិងជាតិរបស់អ្នកដទៃគឺជា គំនិតនៃអ្នកជាតិនិយមភ្លឺស្វាងប្រកបទៅ ដោយគុណធម៌និងមនុស្សធម៌។ ជាតិខ្លួនក៏ល្អ ជាតិរបស់អ្នកដទៃក៏ល្អ ជាតិខ្លួនក៏រស់ ជាតិរបស់អ្នកដទៃក៏រស់ ពោលគឺ គ្រប់ពូជសាសន៍ទាំងអស់នៅទូទាំងពិភព លោកគឺជាបងប្អូននៅក្នុងដ៏មហាគ្រួសារ។ ផ្ទុយទៅវិញ គំនិតដែលនាំទៅដល់ចលនា ជាតិនិយមនៅក្នុងក្របខណ្ឌមិច្ឆាទិដ្ឋិ និង មិច្ឆាសង្កប្ប ដែលគេហៅថា ជាតិនិយមជ្រុល (ultranationalism) នោះ គឺវាបើកឱ្យ មនុស្សគិតទៅរកអំណួតអវិជ្ជាមួយនៅក្នុងក្របខ័ណ្ឌនៃ ច្បាប់ធម្មជាតិ (natural law) ថា “ត្រីធំស៊ីត្រីតូច អ្នកណាខ្លាំងអ្នកនោះឈ្នះ ដែលដើរបញ្រ្ចាស់ទៅនឹងច្បាប់វិចារណញ្ញាណខ្មែរ (reasoning law) ដែលថា “អ្នកមានរក្សាខ្សត់ ដូចសំពត់ព័ទ្ធពីក្រៅ អ្នកប្រាជ្ញរក្សាខ្លៅ ដូចសំពៅ នូវសំប៉ាន។”
បើតាមបទពិសោធន៍ដែលមនុស្ស បានរស់នៅជាមួយគ្នាដោយប្រកាន់យកគំនិតជាតិនិយមទៅតាម ច្បាប់ធម្មជាតិ មនុស្សមិនអាចចែកគ្នារស់បានឡើយ។ សង្រ្គាមរវាងជាតិនិងជាតិ ដែលបញ្ឆេះឱ្យ ទៅជាសង្រ្គាមលោកលើកទី១ ទី២ កន្លងមក ហើយដែលនឹងត្រៀមទៅរកសង្រ្គាម លោកលើកទី៣នៅពេលមិនយូរនេះ គឺ សុទ្ធតែបណ្តាលមកពី គំនិតអំនួតអវិជ្ជា ជាតិនិយមជ្រុល ឬ គំនិតមោទកភាពអវិជ្ជា ជាតិនិយមជ្រុល នៅក្នុងការចង់គ្រប់គ្រងជាតិមួយឬពិភពលោកទាំងមូលនេះឯង។ បើមេដឹកនាំម្នាក់ៗ, អ្នកនយោបាយឬពល រដ្ឋរបស់ជាតិនីមួយៗគិតតែពីរឿងជាតិ និយមហើយដណ្តើមយកប្រៀបលើគ្នា ដូចក្នុងសភាពការណ៍សព្វថ្ងៃនេះ រុស្ស៊ី វាយដណ្តើមយកអ៊ុយក្រែន, អ៊ីស្រ្តាអែល វាយដណ្តើមយកប្រៀបលើហាម៉ាសប៉ាឡេស្ទីននិងអ៊ីរ៉ង់, សៀមវាយដណ្តើមវាតទីប្លន់យកទឹកដីខ្មែរមិនចេះចប់មិនចេះ ហើយតាំងពីអតីតកាលរហូតមកដល់ ពេលបច្ចុប្បន្ននេះ។ ប្លន់យកទាំងទឹកដី ប្លន់យកទាំងសម្បត្តិវប្បធម៌។ តាំងពីអត់ ទឹកដីរហូតមកដល់មានទឹកដី ហើយព្រ ទាំងមិនដឹងគុណខ្មែរថែមទៀត។ ទង្វើរបស់រុស្ស៊ី អ៊ីស្រ្តាអែល ចោរសៀមឈ្លានពាន គឺជាទង្វើជាតិនិយមជ្រុល ដែលគ្មាន ជម្រុញអ្វីក្រៅពីជម្រុញការរីកសាយភាយសព្វាវុធដើម្បីធ្វើសង្រ្គាមសម្លាប់គ្នានោះ ឡើយ គឺច្បាំងគ្នារហូតដល់រលាយផែនដី សូន្យតែម្តង។
ហេតុនេះ គំនិតដែលបង្កឱ្យទៅជា ចលនាជាតិនិយម ឬជាតិនិយមជ្រុលនេះ មិនមែនជាគំនិតសុខដុមឡើយ ពីព្រោះវា ដឹកនាំទៅរកការញែកជាតិមួយឱ្យខុសប្លែកដាច់ដោយឡែកពីជាតិមួយទៀត ដែលបណ្តាលឱ្យមានចលនាប៉ះទង្វិចគ្នា រវាងជាតិនិងជាតិ។
សេចក្តីសន្និដ្ឋាន
គំនិតជាតិនិយមគឺជាចលនាគំនិត ទស្សនវិជ្ជាមួយដែលបានកើតឡើងសំដៅ ថែរក្សា និងការពារជាតិបាតុភូមិរបស់ខ្លួន ឱ្យនៅគង់វង្សជានិរន្ត។ គំនិតនេះមានចំណុចវិជ្ជមានផង និងអវិជ្ជាមានផង។ ចំណុចវិជ្ជមានត្រង់វាថែរក្សា និងការពារ ជាតិមាតុភូមិខ្លួនឱ្យនៅគង់វង្ស។ ចំណុច អវិជ្ជមាននៅត្រង់ពាក្យថា “ជ្រុល, ហួស ហេតុ, ឬពេក” ដែលគេឱ្យឈ្មោះថា “ជាតិនិយមជ្រុល” ដែលបើកឱ្យជាតិរបស់ខ្លួន ទៅរកក្តីវិនាសអន្តរាយ។ ករណីដូចជា អាល្លឺម៉ង់ជាមួយនឹងជនជាតិជ្វីហ្វ, អាល្លឺ ម៉ង់, អ៊ីតាលី, និងជប៉ុនដែលរួមគ្នាឈ្លាន ពានដើម្បីត្រួតត្រាពិភពលោកបានបង្កបង្កើតឱ្យទៅជាសង្រ្គាមលោកលើកទី២ ហើយដែលត្រូវសម្ព័ន្ធមិត្តអាម៉េរិកវាយឱ្យវិនាសហិនហោច។ នៅពេលសព្វថ្ងៃ សង្រ្គាមឈ្លានពានរបស់រុស្ស៊ីមកលើអ៊ុយក្រែន សម្លាប់ជីវិតកងទ័ព, ជីវិតប្រជាពលរដ្ឋស៊ីវីលអស់រាប់ម៉ឺននាក់, សង្រ្គាមអ៊ីស្រ្តា អែលជាមួយហាម៉ាសប៉ាឡេស្ទីនិងអ៊ីរ៉ង់ សងសឹកគ្នាក្នុងរឿងដណ្តើមប្រៀបលើគ្នាដើម្បី បំបាត់គ្នាទៅវិញទៅរកនិងជាពិសេស ដោយផ្ទាល់ការបង្កសង្រ្គាម ឈ្លានពាន ដើម្បីប្លន់យកទឹកដីខ្មែររបស់ជាតិសៀម ប្លន់យកទាំងទឹកដី លួចយកទាំងសម្បត្តិ វប្បធម៌ខ្មែរ តាំងពីអតីតកាលរហូតមកដល់សព្វថ្ងៃ ហើយព្រមទាំងមិនដឹងគុណខ្មែរទៀត គឺសុទ្ធតែកើតចេញមកពីគំនិត ជាតិនិយម ឬជាតិនិយមជ្រុលនេះឯង។ ទង្វើឈ្លានពានឈានទៅបំបាត់ជាតិសាសន៍នេះ បង្ហាញឱ្យឃើញពីគំនិតឃោរ ឃៅព្រៃផ្សៃ អមនុស្សធម៌ ដែលពិភព លោកមិនអាចអត់ឱនឱ្យបានឡើយ។ ជាតិនិយមទល់នឹងជាតិនិយម វានាំទៅ ដល់សង្រ្គាមជាតិនិយម ដែលផ្តល់ជាវិបាកអវិជ្ជា គឺការកាប់សម្លាប់គ្នានេះឯង។ ហេតុនេះ វាមិនមានប្រយោជន៍អ្វី ដែលជាតិមួយត្រូវបង្កើតឱ្យមានគំនិតជាតិយមជ្រុលនេះឡើយ។ ពិភពលោកមានទំហំធំទូលាយ វិទ្យាសាស្រ្តកាន់តែរីកចម្រើន បែរជាវិសាលភាពផ្លូវចិត្តរបស់មនុស្សនៃ ជាតិខ្លះកាន់តែរួមតូចចង្អៀតទៅវិញ ដែលធ្វើឱ្យពួកគេពិបាកចែកគ្នារស់បាន។ គំនិតនេះ បើគិតឱ្យស៊ីជម្រៅ គឺគួឱ្យសង្វេក ពីជាតិនោះណាស់។ ពេលនេះជាតិនេះ មានកម្លាំងគ្រប់គ្រាន់អាចធ្វើការឈ្លានពានជាតិនោះ ដល់ពេលវេលាប្រែប្រួលទៅ ជាតិនេះដែលធ្លាប់ខ្លាំងនឹងត្រូវចុះខ្សោយថយកម្លាំង នឹងត្រូវជាតិនោះដែលធ្លាប់ខ្សោយប្រែទៅជាខ្លាំងនឹងធ្វើការឈ្លានពានជាតិនេះវិញម្តង។ រឿងនេះប្រព្រឹត្តទៅបែបនេះជាដរាបរហូតដល់រលាយផែនដី។
ហេតុនេះ ជាតិនីមួយៗនៅលើ លោកនេះ ត្រូវវិលទៅរកការបណ្តុះគំនិត និងបង្កើតអំពើមនុស្សធម៌ បើកទូលាយផ្លូវចិត្ត រួមគ្នារស់នៅដោយឱ្យតម្លៃគ្នា រវាងបុគ្គលនិងបុគ្គល និងរវាងជាតិនិងជាតិ គឺជាតម្លៃនៃអំពើមនុស្សធម៌ ក្នុងនាមជាមនុស្សជាតិដែលមានអារ្យធម៌ ពីព្រោះ គ្រប់ជាតិសាសន៍នៅក្នុងលោកនេះសុទ្ធតែស្រឡាញ់ជាតិដូចៗគ្នា។
គន្ថនិទ្ទេស
I- ស្នាដៃនិពន្ធជាភាសាខ្មែរ
១-គរុនិស្សិតប្រវត្តិវិទ្យាជំនាន់២១, ប្រវត្តិ សាស្ត្រសកលលោក, វិទ្យាស្ថានជាតិអប់រំ
២- ជួនណាត, វចនានុក្រមខ្មែរអេឡិចត្រូនិច, រក្សាសិទ្ធិដោយវិទ្យាស្ថានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ, ២០ ០៨
៣- ឆយ យីហ៊ាង, “ប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជាបស្ចឹម ប្រទេស ប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជា បូរាណ សម័យក្រិក”, សាកលវិទ្យា ល័យភូមិន្ទភ្នំពេញ, ១៩៩៤
៤-ត្រឹង ងា «អរិយធម៌ខ្មែរ», ភ្នំពេញ? បោះពុម្ព លើកទី៣, ព.ស.២៥១៨ /គ.ស.១៩៧៤
៥-លាង ហាប់អាន, «ព្រះរាជាសម្ភារ កវី រាជសត វត្ស៍ទី១៧», បោះពុម្ពោឡើង វិញដោយលោក ស្រីប៊ុនដន, ភ្នំពេញ, ២០០៥
៦- ហ្សង់-ហ្វ្រង់ស័រតាន់, មនោសញ្ចេតនា ជាតិនិយមនៃប្រជាជាតិអាស៊ីអាគ្នេយ៍, ប្រភពដើមពីនាទីភូមិសាស្រ្តនយោបាយរបស់វិទ្យុបារាំងអន្តរជាតិ ផ្សាយ ជាខេមរភាសា(rfi), តំណ ភ្ជាប់ព័ត៌មានវិទ្យុបារាំង៖ http;//km.rfi.fr
II- ស្នាដៃនិពន្ធជាភាសាអង់គ្លេស
1- Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, 3rd ed. p faith, p idealism
2- Franklin E. Huffman and Im Proum, English-Khmer Dictionary, New Haven and London, Yale University Press, 1977
3- Jonathan Crowther, Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English, Oxford University Press, Oxford New York, 5th Ed, 1995
4- Nicholas Bunnin And Jiyuan Yu, The Blackwell Dictionary of Western Philosophy, USA, First published, 2004
5- ៣- YouTube, Share Knowledge (SK), February 8, 2017, ហេតុអ្វីហ៊ី ត្លែរសម្លាប់ជនជាតិជ្វីហ្វអស់ជាង ៦លាននាក់?
Venancio B. Ardales, “Introductory text to philosophy,”2nd printing, New York, 1974
